Ze kunnen er niks aan doen? #Column #Tessa

Ik wil opschieten. Waarom geen idee, maar je hebt van die dagen dat de dag je niet snel genoeg kan gaan, omdat alles tegenzit en je snel weer aan een nieuwe dag wilt beginnen. Ik neem mezelf voor om niet boos te worden, omdat ik mijn dag niet heb. De kinderen kunnen er tenslotte niks aan doen, toch?
Heel stom bedenk ik hoe ik kleuter en peuter wat kan vervroegen in hun programma. Ik had natuurlijk van tevoren kunnen bedenken dat het wel eens heel anders uit zou kunnen pakken….

Ik begin enthousiast als kleuter ’s middags op school zit met wat decoratiemateriaal te schilderen voor de babykamer. Eerst nog even snel de stofzuiger door het huis en de wc schoon.
Peuter wil dan graag meehelpen met schilderen, hij is dan ook echt dol op verf en vooral in de kleur oranje. Ik pak de tafel vakkundig in met het plastic tafelkleed en peuter voorzie ik van schortje met de kinderverf. Paar blaadjes erbij en een kwastje. Bordje voor de verf om te mengen en peuter pakt inderdaad meteen de geel en de oranje en gaat aan de slag. Nu denk ik rustig te gaan schilderen. Als ik klaar ben kijk ik even naar peuter die nog verdiept zit in zijn verfwerk. Ik loop even snel naar boven om de was alvast in de droger te gooien, dan is die straks klaar en dat scheelt vanavond weer.

Ik loop naar beneden richting de tafel. Peuter zit heerlijk zijn armen in te smeren met oranje verf. Het schortje heeft hij uiteraard eerst even uitgetrokken. Het enige wat ik uit kan brengen is: waarom? Peuter kijkt naar zijn schortje, die heb ik uitgedaan mama, anders werd hij vies, knap he van mij! Ik ben lekker aan het smeren, voelt zooooo lekker. Voldaan neemt hij nog een klodder en knoeit daarbij de helft ervan op zijn t shirt.
Even tijd om adem te halen voor mij. Dan bedenk ik me hem alvast onder de douche te doen, dan is dat maar klaar vandaag. Scheelt vanavond dan toch weer uiteindelijk, al heb ik er nu wel even werk aan. Doe ik meteen een was in de machine, dan gaat de verf waarschijnlijk ook nog uit zijn shirtje. Ook maar weer klaar dan.

Snel kleuter halen na al het poetsen. Kleuter rent thuis meteen naar de wc. Wat ruikt het lekker fris mama! Altijd fijn als je werk gewaardeerd wordt. Ik besluit ze wat tv tijd te gunnen en mezelf vooral de rust met een grote kop thee. Kinderen een glaasje limonade en lekker voor de tv. Normaal mogen ze van mij alleen limonade drinken aan de grote tafel op hun eigen stoel, maar 1 keer moet kunnen. Even niks denk ik terwijl ik naar de wc loop. Op de wc ruik ik urine. Bah! Ja hoor, het ligt onder de wc pot. Zucht, voor de tweede keer maak ik de wc schoon. Eenmaal klaar ga ik op de bank zitten, even niks met ondertussen lauwe thee.
Dan kijk ik naar de tafel waar een beker op zijn kant ligt met een plas limonade eronder. Peuter was zo lief geweest die om te gooien. Zelf zit hij er uiteraard ook onder. Doekje over tafel en vloer en washandje over peuter en pyjama aan, dat scheelt dan weer na het avondeten. Hele diepe zucht en slok koude thee.
Daarna project avondeten…durf het bijna niet op te schrijven. Peuter hangt uiteraard met zijn pyjama in de saus, vervolgens krijgt hij het voor elkaar een vork in zijn mouw te laten hangen die natuurlijk op de grond valt en nee, de vork was niet schoon. Peuter kriebelt op zijn hoofd, waardoor ik, terwijl ik een doekje pak, net te laat ben om te voorkomen dat hij de rest van zijn pyjama ook vakkundig onder smeert. Of we eerder klaar zijn met eten? Nee, eerder later.

Dan hup snel bad gevuld en kleuter en peuter er samen in. Ondertussen denk ik snel de wasmachine weer leeg te halen en in de droger te stoppen en de was uit de droger mee te nemen naar de badkamer om daar op te vouwen. Ik doe dit denk iets langzamer dan verwacht of kleuter en peuter zijn sneller dan ik. Ze hebben met de lekker geurende badschuim maar even de tegels ingesmeerd, alles weer lekker schoon. Ik geef ze allebei een doekje en laat het ze zelf schoonmaken, waardoor het nog later is voor ze eindelijk in bed liggen.

Dan hebben we toch nog een redelijk rustige avond. ’s Nacht in bed hoor ik peuter roepen. Hij heeft een ongelukje gehad. Mijn zuchten zijn op. Op de automatische piloot zet ik hem onder de douche, gooi een pyjama en beddengoed in de wasmachine en verschoon een bed.
Morgen een nieuwe dag….

Tessa

Foto: Internet

Geef een reactie

