Tot ziens allemaal! #Laatste column #Petra

Deze week geen column van mij, maar wat woorden van afscheid.

Met veel liefde en plezier heb ik columns geschreven voor deze pagina. Het heeft mij veel geleerd over hooggevoeligheid en over mijn kinderen.
Regelmatig kreeg ik te horen in reacties dat mijn verhaal herkenbaar was en ik ben blij en dankbaar dat ik ouders misschien een beetje heb kunnen helpen.

Maar nu is het tijd om mijn hart te volgen. En mijn hart vertelt mij dat het niet helemaal goed meer voelt om privé informatie over mijn kinderen te delen op het internet. Juist de zoon waar ik veel over schrijf, onze hooggevoelige zoon, spreekt regelmatig zijn afkeer van facebook uit. ‘Ik wil niet met mijn foto op facebook hoor!’ zegt hij nu hij ouder wordt. En dan rest mij nog maar 1 ding…en dat is zijn keuze respecteren. En dan is het plaatsen van informatie over hem, al is het anoniem, op het internet ook niet gepast.

Want hoewel ik mensen heb willen helpen door informatie over hooggevoeligheid te delen, voel ik me daar niet prettig meer bij.
En ook al ben ik ervan overtuigd dat onze zoon hooggevoelig is wil ik veel meer terughoudend zijn met het delen van informatie over onze kinderen. Zij moeten hun eigen beeld kunnen schetsen. Ik wil dat beeld niet voor ze schetsen. Want ze zijn wie ze zijn en ze mogen zijn wie ze zijn. En ik wil dat plaatje niet al te veel voor ze invullen. Helemaal niet invullen zelfs.

Wel wil ik me blijven verdiepen in het onderwerp om hem zo goed mogelijk te begeleiden. Maar die begeleiding zal binnenshuis gaan plaatsvinden. Zonder dit teveel te delen met anderen. Ervaringen uitwisselen met vriendinnen kan altijd natuurlijk, maar het voelt beter wanneer het daar bij blijft.
Ik wil al mijn energie gebruiken om een zo rustig mogelijke thuissituatie te creëren. Om hem en onze andere kinderen zoveel zelfvertrouwen mee te geven zodat ze opgewassen zijn tegen problemen op school bijvoorbeeld of in de omgang met anderen.
Ik hoop hem nog meer te kunnen leren hoe hij met zijn gevoeligheid om kan gaan en zal ook zeker de Nieuwetijdskinderen-pagina blijven volgen.

Liefdevol loslaten…van etiketten en helaas ook mijn column. Dat is wat ik ga doen.

Het allerbeste voor jullie en jullie prachtige kinderen.
Tot ziens allemaal.

Een lieve groet van Petra.

Een gedachte over “Tot ziens allemaal! #Laatste column #Petra

  1. Wel jammer hoor! Vond je collumns altijd erg interessant en las altijd met veel plezier en herkende idd wat dingen van mijn zoontje. Ik begrijp je keuze echter heel goed!! Bedankt iig voor al het leesplezier 😉

Geef een reactie

