Schoolarts #Column #Tessa

Op tafel ligt een formulier. Ingevuld en al. Op zich niks raars. Echter op dit formulier staat met grote letters SCHOOL ARTS. Staat er op een formulier iets op met belasting of andere zakelijke dingen dan ga ik er vanuit dat het ingevuld wordt. Ieder zijn eigen taak zeg maar. Maar hier ligt echt een ingevuld formulier voor me dat is ingevuld en waarboven staat: SCHOOL ARTS.

Ik lees het door en kijk naar de aangekruiste hokjes. Toch grappig dat ze kinderen in hokjes proberen te vangen…ach, zolang ze ze er niet instoppen denk ik nog. Ik bekijk de onderwerpen waarbij je mag kiezen tussen nooit, zelden, vaak en altijd. Wel staat er boven te lezen dat het om nu gaat. Een momentopname dus.
Alles netjes ingevuld en ik vraag me af of je het goed of fout kan invullen. Wat zegt een momentopname nou? Maar goed, als ik kijk naar de hokjes met kruisjes kan ik me er nu wel in vinden, al zou ik misschien bij sommige dingen in het hokje ernaast liever een kruisje hebben gezet. Mijn vriend heeft zijn taak als vader erg serieus genomen, dus ik laat de kruisjes staan in alle hokjes. Hij heeft zowaar ook het gesprek met de schoolarts, dus aan hem de eer voor onze oudste kleuter.

Het hokje met het onderwerp slapen was nu ingevuld. Nu vorige week, dat hij altijd op tijd gaat slapen. Echter nu deze week slaapt onze kleuter niet voor 21:00. Hij gaat er wel rustig om 19:00 in, douche of bad, verhaaltje en nog even praten…..om vervolgens tig keer zijn bed uit te komen. Zijn hoofd zit overvol met vlotten met relingen die hij wil bouwen voor als hij later vader is tot kleihuisjes van zelfdrogende klei. Ideeën ten over, maar dingen die hij later moet gaan doen….nu moet hij slapen. Maar ach dat is nu.

Ik hoor van een andere ouder dat ze een poppetje moeten tekenen. Ik moet er nu al om lachen. Hij kan nu prachtige poppetjes tekenen, het moederpoppetje vaak met baby met navelstreng en al in de buik. Maar goed, nu is niet als hij naar de schoolarts gaat. Nu is nu. Volgende week is een andere nu waar ook nog een moeten in voorkomt. Ben heel benieuwd hoe hij het nu gaat doen als hij iets moet.

O ja, volgende week ook weer richting consternatiebureau met peuter. Die moet de ogen test opnieuw doen, omdat hij de vorige keer na 3 plaatjes vond dat hij genoeg gedaan had. Die eer is aan mij. Volgende week meer over hoe het gegaan is.
Ik moet er nu al om lachen.

Groetjes Tessa

Foto: Internet

Een gedachte over “Schoolarts #Column #Tessa

  1. ook ik kreeg vorig jaar een formulier van de schoolarts. de vragen die ik in moest vullen waren duidelijk, de keuze uit de antwoorden waren heel summier. Voor mijn hsk ging ik alle antwoorden na. Uiteindelijk had ik het gevoel dat ik hem te kort deed. door de antwoorden in te vullen die meest in de buurt kwamen kwam voornamelijk zijn iets mindere kant aan bod. Terwijl hij zón lief leuke, gevoelige, sociale jongen is. ik heb contact opgenomen met de schoolarts, hij moest nl. alleen komen. ik heb uitgelegd dat ik het formulier niet wilde inleveren, en dat ze de vragen maar met hem zelf moest bespreken.. Uiteindelijk hebben ze een heel leuk gesprek gehad Waarbij zij een duidelijker beeld van mijn zoon kreeg dan door het invullen van zón keurige vragen lijst..

Geef een reactie

