Magie #Column #Petra

Als je een beetje magie over de dag strooit, weet je weer wat het is om kind te zijn.
Mimi Doe.

Onze oudste staat triomfantelijk voor me en vraagt of ik zie wat er anders aan hem is. Ik kijk naar zijn haar. Het zit anders. Hij zou het toch niet zelf geknipt hebben vraag ik me verschrikt af! Maar dat is het niet want hij roept; ‘Tadaaaaa! Het is een andere onderbroek. Eerst had ik een zwarte en nu heb ik een grijze aan en je had het niet gezien he?!’
Hij heeft zich al gewassen en deels aangekleed en tadaaaa, dat verkondigt hij alsof er een feestje is. Gezellig!

Kinderen weten van iets kleins een feestje te maken. En net na een vermoeiende periode kan ik het heel goed gebruiken om dat te zien. De kinderen waren moe van de laatste weken op school en hadden daardoor veel strijd onderling. En daardoor voelde ik me ook moe en had ik niet veel geduld. Meerdere malen vroeg ik me af wat ik eraan kon doen en vroeg het zelfs aan mijn oudste. Vroeg waarom ze zoveel strijd hadden. Waarom er tijdens het spelen zoveel afspraken gemaakt moeten worden. Afspraken als: ‘Ja, jij hoort bij hem in de tweede ronde, want ik hoor bij hem in de eerste ronde en jij en hij en zij en jullie!’ Goed dat ze naar een oplossing zoeken, maar het kan ook vermoeiend zijn om dat de hele dag te horen. Ik vertelde mijn zoon dat ik het niet snap waarop hij antwoordde: ‘Dat snap jij ook niet, want jij bent geen kind.’
En ik geloof dat hij gelijk heeft. Wat niet betekent dat ik het altijd goedkeur. Maar ik bekijk de situatie met mijn ogen. Als een volwassene. Terwijl zij het met kinderogen bekijken en dat is heel iets anders. De spelregels zijn anders. Er wordt veel meer gereageerd vanuit gevoel en vanuit hun eerste emotie. Er wordt niet eerst een nachtje over geslapen. En het kan gewoon heel rot voelen als je pas in de tweede ronde bij iemand hoort in plaats van in de eerste ronde. En dan schreeuw je. En dan huil je. Want dat is wat je dan voelt. Denk ik.

Ik las laatst bovenstaande spreuk van Mimi Doe en het sprak me direct aan. En ik besloot om eens te stoppen met nadenken over onze kinderen en om meer naar ze te kijken. Om los te laten en minder in te willen grijpen. Om ze hutten te laten bouwen zonder na te denken over de rommel. Want ik wil betoverd worden en niet ontmoedigd. Ik wil betoveren en niet ontmoedigen. Want als ik zie wat onze gevoelige kinderen denken en verzinnen vind ik dat magisch.

Onze een na oudste toverde vanmorgen een eierdoos om in een monster. Er werd een bek op getekend. De punten binnenin de doos werden de tanden. Er werd het geke monster op geschreven. Spelling is niet zijn sterkste kant, maar dat weerhoudt hem er niet van om heel veel te schrijven. Er werden kleine beestjes gemaakt van karton en die werden natuurlijk opgegeten door het eierdoos monster. En we mochten kiezen uit welk gat aan de onderkant deze beestjes weer werden uitgepoept. Hij was heerlijk bezig, nadat hij eerst een tijd gemopperd had dat hij zich verveelde. Maar tadaaaaa: gelukkig hadden we nog een eierdoos.

Het was inmiddels lunchtijd en ik zou net wat boterhammen gaan smeren. En daarna had ik wat huishoudelijke klussen te doen. Maar het mooie weer lachte wel heel erg naar me en buiten kun je ook prima eten. Dus trommelde ik de kinderen bij elkaar voor een picknick. En vroeg ze wat je daarvoor nodig hebt.
‘Koekjes! Toastjes! Kruidenboter! Pakjes drinken! Een kleed!
Alles werd gepakt en na een stuk fietsen hebben we heerlijk in het gras gegeten.
Onze jongste belde met haar speelgoedtelefoon zogenaamd naar de paarden die we onderweg zagen om te vragen of ze nog gras nodig hadden om te eten. Haar zus zwierde op haar fiets en maakte halve rondjes.
Het was een feestje en soms kun je daar zo blij van worden. Zo blij als een kind.

Petra

Geef een reactie

