Geen jongen- jongen #Column #Petra

‘Mam…ik vind mijzelf niet een echte jongen-jongen.’
Onze zoon zit naast me op de bank en opeens zegt hij dit.
‘Vind je mij dan wel een meisje-meisje?’ vraag ik. Het tijdperk van meisje zijn ligt al ver achter me, maar omdat ik ook even niet weet hoe ik het moet verwoorden zeg ik het maar zo. En trouwens, ik voel me nog altijd wel een meisje.
‘Jaaaa, jij wel. Jij bent echt een vrouw, want jij draagt lippenstift!’
‘Maar vind je je broer dan wel een jongen-jongen?’, vraag ik nog even door.
‘Ja, want hij houdt van Star Wars! Maar ik hou niet van computerspelletjes en zo, ik teken liever.’
‘Ik vind je gewoon….’en noem zijn voornaam. ‘Jij bent jij en dat is helemaal goed zo.’

We praten samen nog even verder over het onderwerp. We praten over verschillen in mensen. Over volwassenen die ook niet allemaal dezelfde interesses hebben. ‘Niet elke man is stoer zoals jij misschien denkt’, vertel ik. ‘En kinderen hebben ook niet allemaal dezelfde interesses.’
En verder ga ik niet teveel in op het verschil tussen jongens en meisjes. Omdat dat onderwerp bij ons in huis niet speelt. Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar we maken geen onderscheid.

Wij kijken in de opvoeding van de kinderen naar hoe de kinderen zijn. En niet alleen maar naar het geslacht van de kinderen.
Willen de jongens zich verkleden als een mannelijke superheld? Prima!
Willen de jongens zich verkleden als een vrouwelijke superheld? Prima!
Willen de meisjes zich verkleden als een vrouwelijke superheld? Prima!
Willen de meisjes zich verkleden als een mannelijke superheld? Prima!

In een gezin met 2 jongens en 2 meisjes zijn wij in het voordeel dat er allerlei speelgoed aanwezig is. En dat ze kunnen spelen met wat ze leuk vinden. Met wat hun interesse heeft.
Als onze jongste dochter met een auto wil spelen is die in huis. Toen een van onze jongens een tijd geïnteresseerd was in barbies, waren die in huis. En toen de meiden ervan begonnen te balen dat hij steeds met hun barbies er vandoor ging heb ik wat barbies gekocht en die op zijn kamer neergelegd. En voor onze dochter een eigen auto gekocht om precies dezelfde reden. Maar altijd spelen we in op hun behoeften. Het is natuurlijk niet zo dat de jongens ‘meisjesspeelgoed’ moeten uit proberen van ons en andersom.

Als kinderen van zichzelf heel duidelijk ‘jongensachtig’ of ‘meisjesachtig’ zijn is dat prima. Maar ik heb, vooral bij onze jongens, ervaren dat het heel belangrijk is dat je ze als ouders goed laat merken dat het oké is als die voorkeur er niet heel duidelijk is. Dat ze weten dat ze goed zijn zoals ze zijn.
Dat ze ook een vader hebben die dat prima vindt. Ik zag eens een vader die het niet goed vond dat zijn zoontje in een restaurant op een roze stoel ging zitten omdat dat een kleur voor meisjes is. Nu wil ik niet oordelen over iemand die ik niet ken, maar ik kan wel zeggen dat ik ontzettend verbaasd was. Mijn manier van opvoeden is het in ieder geval niet.

Om mijn zoon die zichzelf niet zo’n jongen-jongen voelt maak ik mij verder niet zo’n zorgen. Ik zie dat hij heel goed weet wat hij wil. Dat hij zich niet makkelijk laat beïnvloeden. Dat hij een eigen mening heeft en een uitgesproken smaak en dat hij graag ‘buiten de lijntjes kleurt’.
Hij is heel gevoelig en speelde altijd liever met meisjes. Tegenwoordig ook met jongens.
Zijn oudere broer zoekt graag in een winkel kleding uit voor zijn zussen en houdt van gamen.
Zijn jongste zusje komt ’s ochtends als een prinses verkleed naar beneden en doet overal de meest spannende kunsten omdat ze nergens bang voor is.
Zijn andere zus tuttelt graag met speldjes en wil op karate.
Ze zijn wie ze zijn en durven dat ook te zijn!

Geef een reactie

