Educatief verantwoorde apps voor tablet en pedagogische kinderdvd’s #Column #Tessa

Educatief verantwoorde apps voor tablet en pedagogische kinderdvd’s

Doe ik zo mijn best om mijn kinderen te laten kijken naar dvd’s die in mijn ogen verantwoord zijn. Waarom? Omdat ze daar beter van slapen en ik dan meer tijd voor mezelf heb ’s avonds.

Hele avonden heb ik besteed aan het uitproberen van educatieve apps, waar ze echt wat van leren met letters, cijfers, schaduwen, reeksen, etc. Daarna nog voor pure ontspanning wat vriendelijke apps van pandaberen waar je een pleister op kon plakken of een moestuin kon verzorgen. Memory’s met lieve boerderijdieren en puzzels met afbeeldingen van stoere auto’s.
De studie van dvd’s zonder vijanden, schurken en slechteriken begon al toen kleuter baby was. Ik kocht meteen een hele serie van iets wat in mijn ogen super verantwoord en pedagogisch was en kleuter heeft ze grijsgedraaid, dus blijkbaar waren ze nog leuk ook…..of zou het een kwestie van geen keuze zijn geweest?

Denk ik (hoe stom kan ik zijn?) dat ik mijn kinderen misschien wel te kort doe door alle andere tekenfilms etc. niet te laten zien op tv. Denk ik dat mijn kinderen misschien dan wel niet over alles mee kunnen praten op school en bij vriendjes en dat toch wel zielig is. Dat ze niet zomaar alle apps mogen spelen, omdat ik geen dingen download met schieten.
Ga ik vanuit die gedachten dan toch maar een stoere disney film met ze kijken. Rapunzel moet toch kunnen denk je dan? Assepoester is best leuk toch? Finding Nemo kan zo schokkend toch niet zijn met zo’n lief visje? Ik keek het vroeger toch ook allemaal zonder problemen? Peuter zit heerlijk te kijken en maakt van de enge stukjes weinig, al worden zijn ogen dan wel supergroot…..kleuter springt op en neer, gilt en huilt als het ook maar even spannend is. Heb ik hem zo gemaakt door alles zoveel mogelijk te weren? Creëer ik nu een kind wat geeneens een spannend filmpje kan kijken? Zal mijn peuter dan toch weerbaarder zijn als tweede die ongemerkt vaak meekijkt naar filmpjes voor zijn broer? Creëer ik nu een stoer en een kwetsbaar jongetje?

Hoe kon ik ooit denken zoveel invloed te hebben met mijn opvoeding en van wat ik aanbied? Heb ik het even goed mis!
Kleuter komt thuis met de mededeling dat hij graag verkleed naar school gaat als spiderman. Want het is een superheld en hij kan spinnenwebben schieten en zijn vijanden hebben pistolen, maar toch wint spiderman. Hij is een superheld. Hoe komt mijn kleuter bij spiderman? Hoe kon ik denken dat hij van andere dingen niks meekrijgt? Hij laat zich blijkbaar goed informeren door klasgenootjes, vriendjes en buurtkinderen. Ondertussen zie ik mijn peuter vogels alle kanten op schieten met een app die in mijn ogen niet voor kinderen is, laat staan voor peuters. Hoe komt die eigenlijk op de tablet? Waar dacht ik ook alweer zoveel invloed te hebben????

Tessa

Geef een reactie

