Hoogsensitiviteit – intens leven door Joke Nauta

Hoogsensitiviteit staat voor mij synoniem voor intens leven. Want dat is wat hoogsensitiviteit met je doet. In elk geval met mij.
Ik kan intens genieten van heel kleine dingen. Van een mooie vlinder die voorbij vliegt, van iets wat één van de kinderen zegt, van het gras dat zo heerlijk kan ruiken. Van de verbondenheid die ik steeds meer zie tussen mensen. Het ontroert me.

Hoe vaak gebeurt het wel dat mensen me aankijken en denken dat er iets is. Dan heb ik al weer de tranen in mijn ogen: van blijdschap, van geluk, van ontroering, vanuit liefde, tranen van onmacht, tranen van verdriet.
Vanuit het niets kan ik ineens geraakt zijn en schieten mijn ogen vol, het zakt ook zo weer af. Ik kan tranen krijgen als Sinterklaas half november weer aankomt en al die blije, afwachtende kinderkoppies om me heen. Wanneer de kleine kinderen met hun lampion lopen op 11 november. Of wanneer ik een mooi muziekstuk hoor.
Ik blijf aan de gang…

Maar het maakt me niet uit. Ik zou het voor geen goud willen missen. Ik houd van al die gevoelens, van de intense beleving. Overal zit wel iets moois in.

Voordat ik in de gaten had hoe het allemaal precies werkte, vond ik het nog wel eens lastig. Ik was snel moe, heel erg moe. Ik kon niets meer, dan alleen nog maar om 18.00 uur op bed gaan liggen en ik kon dan alleen nog maar huilen. Kapot was ik en ik had geen idee waarvan. Gelukkig las ik veel boeken en kwam er al snel achter dat ik al die boeken niet voor niets las. De boeken die ik zo mooi vond, vond ik niet voor niets zo mooi bleek achteraf. Ineens viel het kwartje: ze gingen over mij!

Sinds die tijd begreep ik het en leerde ik hoe ik er het beste mee om kon gaan. Ik ging me er in verdiepen en leerde mezelf steeds beter kennen. Niet dingen uit de weg gaan of me verschuilen achter iets. Nee, voluit leven vanuit al mijn zintuigen en langzamerhand begrijpen hoe het in elkaar steekt.

Iedereen is uniek en daarom zal het ook bij iedereen weer anders zijn. Dat is juist ook het mooie ervan. Er is geen kant en klaar concept, het is niet het zoveelste hokje waar je iemand in kunt duwen.

Het is naar jezelf kijken en voelen wat je nodig hebt. Wanneer jij in contact bent, echt in contact bent met jezelf, wanneer je begrijpt wat er gebeurt wanneer je alles zo intens beleeft, dan komt er rust en meer vertrouwen. Je kunt met meer begrip naar jezelf kijken, vanuit een zachtheid.

Wanneer dit in harmonie is en je echt in contact bent, kun je intens leven en voluit genieten van jouw unieke talent!

En als je me de volgende keer ziet met tranen in mijn ogen, dan is er vast weer iets prachtigs gebeurd…

Joke

Geef een reactie

