Oorlog #Column #Tessa

Mama, ik kan echt niet slapen!
Kleuter staat om 20 uur weer beneden. Kijk, mijn voeten zijn gegroeid! Eerst waren ze 18 cm en nu komen ze voorbij de 18! We kijken en inderdaad, een halve cm erbij!
Kleuter gaat weer naar bed.

Mama, ik kan echt niet slapen!
Kleuter staat om 21 uur weer beneden. Ik loop met hem mee naar boven en samen gaan we in het grote bed liggen. Ik praat met hem en merk dat hij zich echt heel erg zorgen maakt over iets. Hij moet er zelfs van huilen.
Hij heeft het over oorlog. Of er dan ook weleens mama’s en papa’s doodgaan. En kinderen zeker ook als de soldaten die schieten? En in de oorlog is het allemaal erg spannend he, je kan elkaar kwijtraken en doen voel je je zo alleen. Tranen biggelen weer over zijn wangen. Ik wil bij jou blijven mama, ik wil niet meer alleen! Oorlog vind ik echt helemaal niet leuk. In de oorlog moet je je ook verstoppen zodat niemand je kan vinden he? Hij kruipt bijna in me.
Ik bevestig zijn gevoel dat oorlog eng en spannend is en dan mensen er erg verdrietig van worden. Ik benadruk dat er nu geen reden is om bang te zijn voor oorlog. Oorlog is er als landen ruzie hebben en Nederland heeft geen ruzie met een ander land.
Ik vraag hem waarom hij juist vandaag zo aan de oorlog moet denken. Heeft hij iets gezien of gehoord? Misschien op tv of het journaal?
Kleuter verteld dat er soldaten aan het oefenen waren bij zijn school. Juf had gezegd dat de soldaten dan goed wisten wat ze moesten doen als er oorlog kwam. Kleuter dacht dat de oorlog dan wel snel zou beginnen, want waarom zouden die soldaten anders al aan het oefenen zijn?

Oma brengt kleuter de volgende dag naar school. Ze heeft het met juf over de angst voor oorlog van onze kleuter. De juf zegt dat het wel een heel gevoelig mannetje is en dat ze er nog meer rekening mee gaat houden. Ze belooft dat ze die dag alleen maar leuke en gezellige dingen in zijn hoofd probeert te stoppen.
Juf heeft haar best gedaan. Kleuter komt opgewekt uit school. Gaat rustig slapen en de volgende dag zegt hij dat hij heerlijk geslapen heeft. Ons gevoelige kleutertje, hij neemt de wereld op zijn schouders zoals zijn oma altijd zegt. Hopelijk is de oorlog nu voorbij.

Groetjes,
Tessa

Geef een reactie

