Hooggevoeligheid en eten #Blog #Petra

‘Mag ik een harde gebakken aardappel?’
‘Nee..dit is toch een zachte! Die lust ik niet!’

Vanaf zijn 2e ongeveer heeft onze zoon van 8 moeite met eten. En dat komt meer door hoe dingen voelen in zijn mond dan dat hij de smaak niet lekker vindt. In het begin weten wij dit aan de ‘peuterpuberteit’. Nu ik me er meer in ben gaan verdiepen weet ik dat zijn hooggevoeligheid er mee te maken heeft. Moeite hebben met eten komt vaker voor bij hooggevoelige kinderen. Ik wil graag mijn ervaringen met onze hooggevoelige zoon met jullie delen. En onze oplossingen. Ik ben geen expert en er is meer over dit onderwerp te vinden op internet en in boeken over hooggevoeligheid.

• Zoals al eerder beschreven vindt hij heel veel dingen vies aanvoelen in zijn mond. Zo houdt hij niet van zacht eten. Hij lust bijvoorbeeld wel hardgebakken aardappelschijfjes, maar geen opgebakken gekookte aardappels die nog zacht zijn van binnen. Nu ik dit weet kan ik daar rekening mee houden.

• Er is bijna geen warme groente die hij lust. Volgens mij is dit een probleem bij veel kinderen. Hooggevoelig of niet. Al onze kinderen lusten maar een paar groentes. Daarom zet ik bijna standaard een rijk gevulde salade op tafel, zodat er altijd wel iets in zit dat ze lusten. Ook komkommer, tomaat en rauwe wortel doen het goed. Als je dit gewoon onderdeel maakt van de warme maaltijd maak je het ook niet zo’n beladen onderwerp is mijn mening. Fruit wordt wel ontzettend goed gegeten.

• Wanneer hij vindt dat er echt niets op tafel staat wat hij lust of wanneer ik gewoon echt een keer niets anders in huis heb mag hij brood eten. Ik ga de discussie niet aan, want zijn gevoel zegt hem dat het echt niet gaat lukken. Ik maak het wederom een onderdeel van de maaltijd, zodat we allemaal rustig kunnen eten.

• Onze zoon houdt niet van veranderingen in eten. Wanneer ik kip in plaats van gehakt in de pastasaus heb gedaan is zijn reactie erg heftig. Van tevoren heeft hij namelijk al gevraagd of het wel met een rode saus is en als er dan kip in zit roept hij dat het helemaaaal niet hetzelfde is als altijd! Maar ik leg wel uit waarom het anders is. In dit geval is kip makkelijker uit een saus te vissen dan roergebakken gehakt. Hij houdt niet erg van vlees. Wel van pasta, dus dat eten we regelmatig. Een succesnummer voor iedereen.

• Al jaren zegt hij dat hij vegetariër is. Hij vindt het zielig. Maar bijna niet te herkennen vlees eet hij wel, zoals kipburgers en kipnuggets. Omdat hij ook veel vlees taai vindt eet hij regelmatig een ei. Vis lusten we allemaal graag, dus dat komt goed uit.

• Ik heb gelezen dat veel hooggevoelige kinderen niet van stukjes in hun eten houden. Onze zoon ook niet. Hij gruwelt van stukjes aardbei bijvoorbeeld in de vla. Wij hebben vaak een pot lekkere Griekse yoghurt die we zelf oppimpen. Jam er in voor diegenen die dat wel lekker vinden, lees: die wel stukjes lusten. Honing en walnoten er in voor onze zoon. Noten gaan dan weer wel.

• Ik kan het echt aan hem merken wanneer hij te weinig of te lang geleden gegeten heeft. Dan is hij prikkelbaar en heel snel boos. Dit zou te maken kunnen hebben met een schommelende bloedsuikerspiegel. Regelmatig eten is dan erg belangrijk. Gelukkig eet hij wel goed brood, dus ontbijt en lunch verlopen goed. Om ervoor te zorgen dat hij niet met teveel honger ’s avonds aan tafel gaat, maak ik om 16:00 vaak een ‘schaal ’ zoals de kinderen het noemen. Men noemt het ook weleens een ‘Monkey platter’. Op een schaal leg ik bijvoorbeeld stukjes kaas, stukjes worst, komkommer, tomaat, olijven, noten, stukjes fruit. Het helpt hem tot de warme maaltijd en het is echt beter voor zijn humeur. Ik heb niet gemerkt dat de anderen er slechter door gaan eten en als hij ’s avonds weinig eet, heeft hij dit in ieder geval al binnen. Maar hoe slechter hij in zijn vel zit hoe slechter hij eet.

• Wanneer hij na ziekte en een periode van slecht eten was afgevallen, was ik in het begin geneigd om hem met zoete kinderkwarkjes aan te laten komen, maar dan ben ik mee gestopt. Ik heb het idee dat hij juist niet teveel suiker moet eten. Een volle Griekse yoghurt tussendoor is ook prima. Zonder suiker en met de juiste vetten. En ik kies voor noten als tussendoortje en het brood wordt besmeerd met roomboter. Een verstandigere keuze dan zoete tussendoortjes. Vinden wij. Ook een Multi vitamine tabletje kan helpen ter aanvulling.

• Onredelijk en onvriendelijk gedrag wordt aan tafel niet geaccepteerd. Dan mag hij even naar de gang gaan of naar zijn kamer om tot rust te komen.

• Wat hij wel heel erg lekker vindt is pizza. Ik kies dan voor een gezondere variant door ze zelf te maken. We snijden pittabroodjes doormidden en dan heb je 2 pizzabodems. Insmeren met tomatensaus en beleggen met wat je lekker vindt. Iedereen vindt het heerlijk en zoonlief heeft de vrije keuze in het beleg. En het is gezellig en leuk! Je kunt in plaats van pittabroodjes de bodem ook zelf maken, maar wij kiezen voor deze luie oplossing 😉

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn persoonlijke ervaringen en tips. Het zijn best wat dingen waar wij rekening mee houden. Rustig blijven en het begripvol, maar ook luchtig benaderen werkt hier het beste. Lang niet altijd even makkelijk hoor. Maar toen ik zag dat hij echt heel ongelukkig kan worden van eten vond ik dat echt nodig.

Groetjes, Petra.

Foto: Internet

Een gedachte over “Hooggevoeligheid en eten #Blog #Petra

  1. Wat een goed en herkenbaar verhaal! Mijn zoontje houd ook niet van stukjes in zijn eten, vlees eten doet hij ook minimaal idd kipburgers e.d. en is gek op ei. Ook hij eet tussendoor veel, merk dat hij erg geprikkeld raakt van honger en dan vooral veel zoetigheid wil. Wat hij overigens maar met mate krijgt. Herkenbaar voor mij ook, heb een schommelende suikerspiegel waardoor ik na 2 uur niets gegeten te hebben ga trillen, zweten en erg prikkelbaar wordt. Ik ga de tip van het gezonde bordje voor de warme maaltijd hier ook eens toepassen!

Geef een reactie

