Eerste hulp bij avondvierdaagse! #Blog #Petra

Ik denk dat de avondvierdaagse hoog in het ‘Onee-pff-is het al voorbij?-lijstje van ouders voorkomt.
En ik moet eerlijk zeggen dat wij ook wat jaren achter de rug hebben dat het zo voelde. Maar dit jaar gaat het goed. Dit jaar voelt het meer als een gezellige gezinsactiviteit.

Echt? Echt!

Wat scheelt dit jaar is dat manlief vroeg thuis komt. Hij heeft het erg druk met zijn eigen bedrijf, maar nu zorgt hij dat hij om vier uur thuis is. Het is 1x per jaar en voor hem is dat goed te doen. Zodat we met z’n allen rustig warm kunnen eten. De kinderen vinden het altijd fijn om tegelijk met elkaar te eten. Dus ook deze week en dat zorgt weer voor een stukje rust. Omdat hij altijd 4 dagen met 1 van de kinderen mee loopt is dat wel erg prettig. Veel lekkerder dan 10 minuten voor tijd binnenstormen; “Waar is mijn korte broek? Had je al een t-shirt voor me klaar gelegd? Mompelmompelmompel!” en de rest versta ik al niet meer want hij heeft snel een boterham in zijn mond gepropt. Wat logisch was, maar het zorgde voor veel stress.

Ik weet inmiddels goed wat qua eten de succesnummers zijn. En als iedereen het lekker vindt wordt er rustig, gezellig en snel gegeten. En laat dat nu heel fijn zijn in de ze drukke week. En laat ik me er nu niet voor schamen om het echte succesnummer deze week 2 keer op tafel te zetten. Dus dat doe ik dan ook. Een eenpansgerecht uit de oven is het handigst. Terwijl het in de oven staat kun je nog van alles doen!

Ook weten de kinderen wat ze te wachten staat. Ze weten dat het beter is om je sokken binnenstebuiten aan te trekken, omdat dat minder voor blaren zorgt. Ze weten welk drinken voor onderweg ik elk jaar voor ze haal. En dat ze elke avond 1 rolletje snoep mee krijgen en keus hebben uit een paar soorten. Ieder jaar worden de bestellingen ’s ochtends doorgegeven. Heel handig hoor die tradities, hoe klein dan ook.
Ze weten dat papa elk jaar met 1 van hen meeloopt en dat mama met onze jongste er de hele route achteraan fietst. En de jongste weet ook welk drinken ze mee krijgt en welke snoepjes. En haar bestelling geeft ze weken van tevoren al aan me door. En zij leert in de kleuterklas ook alle liedjes zodat ze die uit volle borst mee kan zingen. En weken van tevoren krijg ik al te horen dat je geen blote kont mag zingen als je over het hondje zingt dat gaat zwemmen. Maar dat je dan puntjepuntje moet zingen. “Goed hoor schat”. En maanden er na zingt ze die nog. Gezellig!

Onze oudste is zo behulpzaam dat hij alvast de rugzakken voor iedereen inpakt. Maar ook de anderen kunnen dit inmiddels prima zelf. Net als helpen met de tafel afruimen, even opfrissen, jassen pakken etc. We moeten het met elkaar doen deze week.

Ook houden we het rustig en plannen niet veel andere bezigheden.

En verder hoeven we dan alleen maar te genieten. Als we met z’n allen naar het verzamelpunt rijden geeft me dat ieder jaar weer een trots gevoel. Dan ben ik echt met mijn club op pad. Manlief en de kids met hun groene hesjes aan met de naam van de school erop. De jongste met haar rugzakje met lekkers in de bakfiets. Lekker hard fietsen om op tijd te zijn. Het is een heerlijk sfeertje ieder jaar. En geweldig om als school iets samen te doen.

En als mijn oudste tijdens het lopen de rij verlaat om zijn kleine zusje, die aan de kant staat, een kus te geven….dan kan mijn avond niet meer stuk.
Als ik al mijn kanjers zie…kan mijn avond niet meer stuk.

Het is ieder jaar weer haasten, maar dat gaat al stukken beter. En ik zal echt niet zeggen dat we niet moe zijn en daardoor weleens kribbig zijn wanneer we weer thuis komen.
Maar we hebben inmiddels een vaste routine en dan is de avondvierdaagse een gezellige gezin- en schoolactiviteit.
Echt? Echt!
Want onder het eten zegt onze zoon: “Het gaat veel beter dit jaar met de avondvierdaagse. Met het eten en het er naar toe gaan en zo”.

Groetjes, Petra.

Geef een reactie

