Avontuur #Blog #Petra

Ik ben dol op reizen. We zijn net terug van een heerlijke vakantie op 1 van de Griekse eilanden en ik zit nog na te genieten.
Ons avontuur begon met de vliegreis. Van tevoren waren wij al een keer een middagje naar Schiphol geweest. Omdat we merkten dat de kinderen het vliegen spannend vonden en we zelfs 1x de opdracht kregen: ‘regel voor mij maar oppas, want ik ga niet mee’ besloten we daar eens te gaan kijken, zodat ze konden ervaren hoe het was. Ik had al aangeboden boeken uit de bibliotheek te halen over vliegen. Ik had al verteld dat wij echt geen dingen doen waarvan wij weten dat ze niet veilig zijn. Ik had al verteld hoe het vliegen in z’n werk gaat. Maar omdat ik zelf zo in de vakantiestemming kom bij het horen van de woorden ‘Mind your step!’ op de loopband aldaar dacht ik dat het de kinderen ook misschien zou helpen door de sfeer te proeven.

Het bleek een goede zet, want vanaf toen kregen ze er zin in en werd er een aftelkalender gemaakt en elke dag medegedeeld. ‘Nog 10 nachten en dan gaan we vliegen!’. Etc. En inderdaad, de reis verliep vlekkeloos. Zowel het opstaan midden in de nacht als het inchecken en het vliegen zelf. Vlak voor het opstijgen merkten ik dat ze het erg spannend vonden. De kinderen hadden zelf mogen kiezen bij wie ze zaten. Ik zat in het midden van 1 van de jongens en 1 van de meisjes. Ze hielden mijn hand vast met het opstijgen, maar verder vonden ze het alleen maar geweldig. En wij dus ook!

En wat hebben we genoten met z’n zessen tijdens de vakantie!
Wat heb ik genoten van de natuur. Het eiland was groen. Bergachtig. Er groeiden citroenen, zo aan de bomen. Boomgaarden vol. Het water was helder. Blauw, groenig, elke dag wel weer een andere kleur. We moesten de zwaluwen ontwijken tijdens het rijden. En zwerfkatten en honden, kippen en geiten. Ik kon mijn enthousiasme niet voor me houden en werd regelmatig uitgelachen. ‘Mam..jij vindt alles oohhh en oe! Maar dat maakte me niets uit, want het werkte ook aanstekelijk.

Ik heb genoten van de Grieken. Van hun vriendelijkheid. Hun gastvrijheid. Ze zingen heel hard mee met de radio in een restaurant, vinden het prachtig als kinderen daar rennen en gillen van plezier. Ik vond het een verademing. Ik vond het mooi om te zien hoe ontspannen ze uit hun ogen keken, maar ook ondanks hun vriendelijkheid temperamentvol op elkaar mopperden in een supermarkt. Ik vond het prachtig om te zien hoe gek ze zijn op kinderen. Die moeten zich toch erg welkom gevoeld hebben overal.

Ik heb ontzettend genoten van onze kinderen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me ook gestoord heb aan hun ruzietjes. Maar zo zijn kinderen. Het gekibbel om dat ene groene potloodje stopt echt niet omdat we op vakantie zijn. Maar ik vond het zo leuk om te zien hoe flexibel ze zijn. Ik heb gemerkt dat ze niet snel iets raar vinden. Er werd niets gezegd over de Grieken. Over dat ze er bijvoorbeeld toch wat anders uit zien dan wij. Al het eten werd geproefd. Er werd zelfs lamsvlees gegeten, konijn, gebakken feta..heerlijk! Er werd zelfs door onze moeilijke eter veel geproefd. Er werd dagelijks gezwommen in de blote billen, we hadden een eigen zwembad bij ons huis, en ze vonden het prachtig! Zelfs ons kind dat moeite heeft met bloot zijn dook er de laatste dagen zonder zwemkleding in. Wat leer je veel door het te ervaren! En laten we eerlijk zijn…dat zwemt toch ook het lekkerst?

Dagelijks vertelde ik ze: ‘Wat zijn we toch een bofferds! Omdat we weinig bagage en dus ook weinig speelgoed mee hadden werden er zelf spelletjes en speelgoed verzonnen. Het is bijvoorbeeld heel leuk om een zwembroek op te duiken of met flessen water en een gekochte bal te bowlen. Om met stenen op het strand hele plattegronden van huizen te maken. Met kamers voor iedereen. Om zelf flessenpost te maken en in zee te gooien. Om ‘wie ben ik? ’te spelen door gewoon iemand in je hoofd te nemen en de ander te laten raden. En meer van dat soort spelletjes. Ze werden vanzelf erg vindingrijk!
Ik heb genoten van mijn geliefde. Zo zonder tv en internet hadden we ’s avonds veel meer tijd om te praten met elkaar met een lekker wijntje erbij. Om lekker buiten te zitten, te zwemmen in het donker, te lezen, vroeg naar bed te gaan. Daar rust je echt van uit en natuurlijk namen we ons voor dat thuis ook vaker te doen. En ik nam me voor om voortaan minder te willen delen op Facebook tijdens de vakantie. Manlief voelt die behoefte helemaal niet en vindt het alleen maar afleiden. Het beleven zou genoeg moeten zijn. Hij vond het juist heerlijk rustig zonder wifi. Ik ben daar wel over na gaan denken. Waar een ontspannen vakantie toch niet goed voor kan zijn.

We hebben genoten van ons avontuur en we zijn blij dat we deze prachtige ervaring hebben kunnen delen met onze kinderen. Iemand zei heel mooi: ‘Hou het gevoel vast!’ En dat gaan we zeker proberen. Want ook thuis zijn genoeg avonturen te beleven. En ook thuis zijn er genoeg dingen die je gewoon kunt laten.

Groetjes, Petra.

Geef een reactie

