Mijn naam is Haas! #Blog #Tessa

Liegen mag niet! Hij liegt! Aaaaah, mama, jij liegt! Je mag niet liegen he? Ooooo, papa liegde! O nee, jij loog! Kinderen logen nooit he mama? Heb jij geliegd? Hahaha, jij liegt zeker he! Liegen is verboden!

Het leven van onze kleuter staat op dit moment erg in het teken van liegen. Grapjes of doen alsof waren niet zijn favorieten. Verkleden wilde hij liever niet, want hij was gewoon zichzelf. Doe maar normaal, dat is vaak gek genoeg. Tot ineens…..
Hij zuigt zijn wangen iets naar binnen. Deze gezichtsuitdrukking is nieuw bij hem voor mij. Dan komt de ‘grap.’
Mama er zit een kikker op je hoofd! Hahaha 18 april, kikker in je bil! Naarmate de lol van de 1 april grappen eraf is die we nog ver na 1 april moeten aanhoren, gaat onze kleuter met een nieuwe ontwikkeling; liegen.
Hij zuigt zijn wangen iets naar binnen en verteld dingen die niet waar zijn. Hij liegt. Hij geniet ervan. Helaas verzin hij naast alle onschuldige en grappige dingen ook zaken die niet zo grappig zijn. Papa, van mama moest ik Cas slaan. Buurvrouw, mijn papa sloeg mij met een mes. Echt niet grappig.
Wat wel grappig is, zijn de pogingen om mensen tegen elkaar uit te spelen. Mama van papa mocht ik nog een snoepje hoor! Tante van mama mag ik altijd in het grote bed slapen. Buurvrouw ik mag altijd gewoon met modder gooien. Oma, mama zei dat ik bij jou mocht logeren.

Ondertussen zie ik hem verder ontwikkelen. Hij verkleedt zich regelmatig en zit dan echt in zijn rol. Hij is vaak de leidinggevende in de rol van juf met schoolbord die probeert om andere te laten doen waar hij zin in heeft. Dan weer rent spiderman door de kamer die ons beschermd tegen alle boeven.Tot we met hem een grapje uithalen. Tot we tegen hem iets zeggen wat in zijn ogen niet waar is. Dan liegen we! Liegen mag niet! Liegen is slecht! Zolang hij het zelf doet en de regie heeft is het prima, doet iemand anders dit dan wordt hij boos. Heel boos. Liegen mag niet! Echt niet!

Onze kleuter ontwikkelt zich en wij ontwikkelen mee. Hij leert hoe je je in een ander in kan leven. Hoe het is om je anders voor te doen. Dat het leuk kan zijn iets te verzinnen en daarin dan mee te gaan. Hoe je net doet of je verdrietig bent en aandacht krijgt. Hoe je mensen voor je wint door je anders voor te doen.
Wij leren om duidelijk onze grenzen aan te geven. Wat is liegen, wat is pesten, wat is plagen, wat is een leugentje om bestwil, wanneer kan je beter eerlijk zijn, welke consequenties kan liegen hebben, enz.
Liegen mag niet? Dat kan ik niet zeggen als ouder. Niet eerlijk tenminste. Elk jaar rond 5 december heb ik de prachtigste verhalen over een man die het hele jaar in Spanje werkt. Soms kan er een vriendje niet bij ons spelen omdat ik geen zin heb, maar ik zeg dan dat we al wat anders gaan doen. Als iemand aan me vraagt hoe het gaat zeg ik 9 van de 10 keer goed, maar dat is dan niet altijd het eerlijke antwoord. Als iemand me trots iets laat zien lieg ik wel eens dat ik het mooi vind om de ander niet te kwetsen. Soms hoor ik mezelf zeggen dat iets goed komt, terwijl ik dat niet zeker weet. Ik kan als de beste verhalen verzinnen als we in het bos lopen, dat er een jongetje woont of daar in die paddenstoel een kabouter.

Liegen hoort er meer bij dan dat ik zou willen. Liegen klinkt negatief. Fantasie en grapjes klinken leuk en gezellig. Waar ligt die grens dan? Dit paasweekend krijgen we in de buurt bezoek van de paashaas. We hadden van de paashaas een uitnodiging in de brievenbus gekregen. Ik weet zeker dat zodra de buurvrouw in het pak voor zijn neus staat hij helemaal op gaat in het spel. Dat hij voluit zal genieten. Maar wat als hij vraagt; Bestaat de paashaas mama?
Mijn naam is haas!

Groetjes Tessa

Geef een reactie

