Volle maan! #Blog #Petra

Het is 21:30 uur en zoonlief van 8 komt naar beneden. ‘Ik kan niet slapen’, verzucht hij. ‘Het lukt niet met dat licht!’ Normaal gesproken valt hij makkelijk in slaap, maar nu wil het niet lukken. ‘Je doet gewoon zo’, vertelt mijn man hem. En, nuchter als hij is, doet hij zijn ogen stijf dicht en laat zo zien hoe onze zoon wel in slaap kan vallen misschien. Hij loopt nog even mee naar boven en we hopen dat hij snel zal gaan slapen. Wanneer wij naar bed gaan hoor ik manlief lachen. ‘Weet je wat M gedaan heeft? Hij ligt in bed met een briefje over zijn ogen geplakt. Het lukt niet! staat erop geschreven’. Ik denk dat onze zoon het niet eens was met de tip van zijn vader en dat hij het hem even wilde laten weten. Maar hij is toch in slaap gevallen. Misschien juist wel door het briefje op zijn ogen. Wat een geweldige, tijdelijke oplossing. En wat een humor heeft hij toch om iets op zo’n manier duidelijk te maken.

Het is volle maan. En daar heeft zeker 1 van onze kinderen keer op keer “last” van. Het is pas sinds een tijdje dat ik me daar bewust van ben. Meerdere keren had ik gemerkt dat onze zoon opeens onverklaarbaar boos en verdrietig werd. En elke keer zag ik kort daarna op de facebook pagina ‘Nieuwetijdskinderen’ de melding dat het bijna volle maan was. Ik ben me erin gaan verdiepen en het blijkt dat veel mensen, maar vooral hoogsensitieve volwassenen en kinderen invloed van de volle maan ervaren. Je kunt extra prikkelbaar zijn en minder goed slapen. Je kunt vreemd dromen of enger dromen dan normaal. Er zijn ook mensen die extra energie krijgen.

Het is inmiddels 2:30 en ik ben wakker geworden. Ik lig te denken en kan de slaap niet vatten. Naast me ligt mijn man diep in slaap te snurken. Ik besluit naar beneden te gaan. Na even gezeten en wat gedronken te hebben besluit ik maar weer naar boven te gaan. Ik kijk nog even bij de kinderen. 3 van hen liggen heerlijk te slapen, maar de jongste zit ook rechtop in bed. Het kan zijn dat ze niet kan slapen, omdat ze ziek is. Ik geef haar paracetamol omdat zij koorts heeft en ze drinkt lekker een bekertje water. Als ze weer gaat liggen zegt ze dat ze naar de muur gaat kijken, want als ze naar de andere kant kijkt ziet ze misschien een wolf. Een wolf? De nacht ervoor was ze al om 6:00 uur wakker en is toen bij ons in bed gekropen. Later vertelde ze dat dit was omdat ze over een wolf had gedroomd. En nee..geen weerwolf, het is echt toeval!

Zou het kunnen dat onze zoon niet de enige is die iets merkt van de volle maan? Het lijkt alsof het ook invloed heeft op onze jongste en mijzelf. Ik slaap wel vaker slecht zonder duidelijke redenen en besluit er de volgende maand eens op te letten. En zoek op internet tips tegen slecht slapen bij volle maan.

Ik lees dat het belangrijk is om overdag bezig te zijn als het volle maan is. Om te bewegen. Onze kinderen spelen al veel buiten, maar ik kan proberen juist in die periode meer met ze te fietsen of te wandelen. Dan ben ik zelf ook meteen lekker bezig. Ook wordt als tip gegeven om creatief bezig te zijn en daar heeft vooral 1 van de jongens helemaal geen moeite mee! Zelf zou ik daar wel wat meer aandacht aan kunnen besteden.
Verder zou je wanneer je last hebt van het felle licht van de maan kunnen zorgen voor verduisterende gordijnen. Omdat onze zoon klaagde over licht van buiten moeten we daar nog even naar kijken. Er zit namelijk een kier naast zijn verduisterende rolgordijn. Dit is als het straks langer licht blijft ook niet handig.

Met de tips in mijn achterhoofd besluit ik het ook maar te accepteren, die invloed van de maan. Ik hou erg van de natuur en van buiten zijn en vind het eigenlijk wel een mooi iets, die invloed van de natuur.
En nu ik het weet kan ik rekening houden met de prikkelbaarheid van onze zoon. Ik weet dat ik hem dan wat meer met rust moet laten. Dat ik niet teveel aan hem moet vragen. Dat ik niet teveel tegen hem moet zeggen wanneer hij boos is. Vaak gaat het na een aantal dagen tot een week vanzelf weer beter. Alsof de donkere wolken weer weggetrokken zijn.

Zelf vind ik het niet zo erg om af en toe ’s nachts wakker te liggen. Ik kan er rekening mee houden door vroeg naar bed te gaan, dan ben ik ’s ochtends ook niet zo moe. En het is best lekker om ’s nachts even alleen beneden te zitten in de stilte. Het is best gezellig om in alle kamertjes nog even te kijken of iedereen lekker slaapt. Het is heerlijk om daarna weer naast mijn geliefde in bed te glippen. Als je je erop instelt en weet dat het weer over gaat is het goed te doen. Het is vast niet voor niets dat mijn kinderen al van jongs af aan zo gek zijn op de…maan!

Groetjes, Petra.

Geef een reactie

