Mondje dicht! #Blog #Tessa

Peuter is bijna jarig. Om de meeste hectiek van de paasdagen wat te vermijden vieren we het dit weekend. Alle rust thuis voor onze jarige peuter en op zijn peuterschool ook. De ene dag verjaardag vieren en de dag erna meteen trakteren op school.
Daar zit ik nu dan, na een drukke dag vol visite en gezelligheid. Even wat op papier zetten, even tijd voor mezelf. Ik kijk terug naar een leuke dag waar peuter erg van genoten heeft. Kleuter was druk en onrustig. Kleuter wist precies wat er komen zou op een verjaardag en had verjaardag stress voor zijn broertje.

Om hem al wat tegenmoet te komen zodat hij wist wat er komen zou en zich niet al te druk zou maken had ik hem al laten helpen met de voorbereidingen. Kleuter wist precies welke dag we wat zouden doen. Hij mocht alle cadeautjes inpakken en meehelpen oranje slingers te kopen voor zijn broertje. Peuter heeft als lievelingskleur oranje, dus het werd een oranjefeest.
Geweldig hoe alle visite de cadeautjes verpakt hadden in oranjepapier! Onze jongste kanjer is enorm verwend met hele leuke cadeautjes waar hij vast nog lang mee gaat spelen en zich uit voor gaat laten lezen.

Gisteravond mocht kleuter langer beneden blijven dan onze peuter om te helpen met slingers ophangen en ballonen op te blazen. In zijn enthousiasme ging hij steeds harder praten waardoor zijn broertje wakker zou kunnen worden. Elke keer moest ik hem erop wijzen stiller te doen, omdat hij anders zijn broertje zou wekken.
Als laatste, voor kleuter naar bed ging, mocht hij de cadeautjes naast ons bed neerleggen. Gezellig samen wakker worden met cadeautjes is hier traditie in huis, cadeautjes op bed! Maar goed, de cadeautjes lagen op zolder en moesten nog gepakt worden. Ik zei tegen mijn kleuter dat hij dan zeker weten stil moest doen. Kleuter knikte instemmend en liep de keuken in. Even later kwam hij terug met een groot stuk plakband op zijn mond geplakt en 2 dikke duimen stak hij de lucht in. Zo hebben we de cadeautjes heel stil van zolder gepakt.

Voor kleuter ging slapen legde hij me nog even piekfijn uit waarvoor de plakband was. Mama, mijn nadenk staat nooit uit en wat ik dan bedenk of me afvraag zeg ik dan meteen met mijn mond. Slim he om de plakband erop te plakken! Zo voelde ik steeds meteen dat ik mijn mond dicht moest houden. In mijn hoofd stond mijn nadenk wel aan hoor, maar ja, die hoorde je niet he!
Mooi hoe een kleuter kan denken, bedenken en zelf een oplossing kan verzinnen voor iets wat hij heel moeilijk vind.
Maar goed, nu ogen dicht en …… snaveltjes toe

Groetjes Tessa

Foto: internet

Een gedachte over “Mondje dicht! #Blog #Tessa

  1. Dag Tessa,
    wat mooi zoals jij t verwoord en wat kunnen wij, volwassenen, nog veel leren van kinderen. Precies zeggen waar t echt om gaat, zodat er ook betere mogelijkheden zij om dingen goed op te lossen. Eerlijkheid zonder ego; maar hoe moeilijk is dat.
    Dank je wel.

Geef een reactie

