Love is all we need #Blog #Petra

We gaan op visite bij mijn vader en onze zoon komt naar beneden met een tekening.
I love opa staat erop. Hij heeft een cirkel gemaakt. Een soort van peace teken. In het ene vakje staat I met een hart ernaast, in het andere vakje staat ‘opa’ en er is nog een vakje waarin staat: ‘voor de duidelekheid´. Ik ben er van onder de indruk. Mooi om te zien hoe makkelijk hij tegen iemand kan zeggen dat hij van hem houdt. Prachtig om te zien hoe de tekening bij zijn karakter past. Het is bijna een schematische voorstelling van zijn liefde. En ik zie al voor me hoe het in zijn werk gegaan is. ‘Zo, we gaan naar opa. Ik vind opa heel erg lief. Hup, ik plak een blaadje en in een cirkel schrijf ik, voor de duidelijkheid, dat ik van opa hou´. Het komt recht uit het hart. Het is puur, eerlijk en liefdevol.

Ik vind het mooi om te zien hoe kinderen leven vanuit hun hart.
Wij weten inmiddels dat onze kinderen zelf heel goed weten wat ze willen. Dat ze heel erg leven vanuit hun intrinsieke motivatie met een mooi woord gezegd. Het is meer begeleiden wat wij als ouders moeten doen dan sturen. Wanneer mijn jongste vraagt of zij haar jas uit mag weet ik al dat zij geen genoegen neemt met het antwoord; ‘Nou, er staat best nog wel een fris windje’. Ik ben er inmiddels achter dat ik het haar zelf moet laten proberen. Zij voelt zelf wel dat het windje te fris is om geen jas aan te hebben.
Mijn zoon heeft op het moment een haardracht verzonnen die ik eerlijk gezegd niet zo mooi vind. Ik heb al aangeboden het op een andere manier in model te brengen, maar hij is niet op andere gedachten te brengen. Hij vindt het mooi en krijgt er zelfvertrouwen van. Wij vinden een eigen smaak en mening erg belangrijk dus laat ik hem zijn gang gaan.

Wanneer de juffen van mijn oudste dochter jarig zijn vind ik het mooi om te zien hoe zij zelf 2 tekeningen gaat maken. Ze pakt papier, verf, water en kwasten en gaat vol zelfvertrouwen te werk. Zonder hulp of advies te vragen. Als ze aangeeft ook nog voor iedere juf een kadootje te willen kopen gaan we samen naar de winkel. Ze kiest zelf 2 schattige kaarsen in de vorm van een kuiken uit en als blijkt dat het binnen mijn budget valt gaan we naar de kassa. ´s Avonds zal zij ze vol trots aan haar vader laten zien.
Wanneer we thuiskomen is de oudste al bezig met het maken van zijn werkstuk. Het gaat over Star Wars en ik vind het leuk om te zien hoe zelfstandig hij hier mee bezig is. Hij heeft zelf een word document aangemaakt, informatie gezocht op internet en uit boeken. Zelfs plaatjes invoegen en het lettertype aanpassen kost hem geen moeite. Mooi om te zien hoe gedreven hij is wanneer het onderwerp hem aanspreekt. Dan gaat hij er echt voor.

Ik vind het mooi om te zien hoe liefdevol een kind kan zijn.
Om te zien hoe mijn oudste dochter de jongste troost. Het is de vanzelfsprekendheid die ik prachtig vind om te zien. Zonder iets te zeggen pakt zij haar beet en wrijft over haar ruggetje. Een tijdje staan ze daar..zonder iets te zeggen en zonder zich iets van iemand aan te trekken.
Om te zien hoe de kleinste complimentjes geeft. ´Papa, wat heb je toch een prachtige ogen´. Of ´Papa, wat heb je een mooie broek aan. Het lijkt wel een optreedbroek´. Ook ik krijg regelmatig complimentjes van haar en ik ben er trots op. Want ik vind attent zijn een hele mooie eigenschap.
Om te zien hoe de kinderen tekeningen maken voor de jarigen en zieken in de omgeving.
Om te zien hoe lief de oudste zijn zusjes voor kan lezen. En niet naar bed gaat zonder een kusje van zijn kleine zusje.
Om te zien hoe bezorgd mijn een na oudste altijd is om iedereen.

Het moederschap heeft me veranderd. Ik ontvang zoveel liefde en heb ook veel meer liefde te geven.
Het is mooi om je dat te realiseren. Iedere dag, maar ook juist op die momenten waarop je je misschien wat mopperig of gehaast voelt.
Madonna verwoordde het in 1 van haar nummers al een keer zo prachtig,

Nothing really matters, love is all we need.
Everything I give you, all comes back to me.

Groetjes, Petra.

Geef een reactie

