Als je niet wilt lopen dan draag ik je…. #Blog #Tessa

Wederom leuke reacties op mijn blog! De leukste voor mezelf was op mijn eigen facebook pagina van mijn overbuurvrouw en tevens kapster. Haar reactie: Je hebt je blog weer goed verwoord, waarom? Je zet andere mensen aan het denken…
Ik zet anderen aan het denken. Een groot compliment, het is toch spannend om te bloggen en ik weet eigenlijk helemaal niet of het gelezen wordt en al helemaal niet of ik mensen raak, tot actie aanzet of simpelweg vermaak met de stukjes die ik schrijf. Bij deze vind ik haar compliment en waarom de meeste sprekende voor mij persoonlijk. Altijd leuk om te weten te komen dat iemand waardeert wat je doet en dat je er toe doet. Waarom? Omdat het me een goed gevoel geeft! Maar genoeg over mij, het onderwerp is tenslotte nieuwetijdskinderen.

Mijn peuter. Mijn dwarse, eigenwijze, niet van zijn stuk te brengen peuter. Als hij iets niet wil dan wil hij het niet. Welke straf of consequentie er ook tegenover staat, hij breekt niet. Zelfs na 60 minuten niet. Er zit duidelijk een kop op. Het enige waarmee het me het nog wel eens een keer lukt hem te krijgen te doen tot iets wat hij eigenlijk niet wilt is een beloning voor het gewenste gedrag of door de boel om te draaien. Klassieke voorbeelden: niet je bord leegeten hoor! Dan kan ik lekker straks alleen de pudding opeten, want ik eet mijn bord wel leeg. Of de truc van als je dat doet dan krijg je….eigenlijk omkopen dus. Gelukkig is hij wel consequent bij iedereen zo, op de peuterspeelzaal krijgt de juf hem echt niet zover mee te doen met iets als hij al heeft gezegd het niet te gaan doen en ook bij oma weet hij zijn poot stijf te houden. Een keer zo erg bij oma dat ik uit mijn werk moest komen, omdat ze dacht dat hij erin bleef hangen en misschien zou stikken. Ja, er zit een kop op.

Peuter is moe na het zwemmen. Avond van tevoren voor zijn doen ook nog laat naar bed gegaan, dus een middagtukje is hard nodig. Niet alleen voor hemzelf het beste maar ook voor ons Maar goed, peuter heeft er geen behoefte aan en geeft dit duidelijk te kennen. Na een ‘gevecht’ krijg ik hem in zijn ondergoed in bed, maar hij springt er net zo hard weer uit. Armen over elkaar en boos peutergezicht; IK GA NIET SLAPEN! Na poging 5 van rustig blijven, hem in bed neerleggen en het gewenste gedrag uitspreken dacht ik wie ik nu voor de gek hield. Dit zou hij nog makkelijk de rest van de middag gaan volhouden. Ik zou er boos van worden, zijn grote broer zou al die tijd alleen beneden zitten en peuter zou alleen maar bozer worden. Misschien tijd voor een andere aanpak?

Ik loop naar de kast waar alle spullen liggen waar peuter en kleuter uit zijn gegroeid of dingen die ik al een tijd niet meer gebruik heb. Ik pak mijn mai tai draagdoek. Ik knoop het onderstuk alvast om en loop naar mijn peuter. Je kan kiezen: in bed of bij mama in de draagdoek. Hoe bedoel je een keuze? Peuter klemt zich als een aapje op mijn rug en ik knoop de doek vast. Loop naar beneden waar ik het aapje op mijn rug nog een banaantje aanbied wat hij gretig verslind. Ondertussen speel ik een spelletje met mijn kleuter en ga stofzuigen. Na een minuut of 15 heeft de slaap al gewonnen.
Voorzichtig loop ik naar boven en knoop de doek voorzichtig los, peuter glijdt zo zijn bedje in. Soms is het goed dat je kan teruggrijpen naar succesnummers uit het verleden….maar kijk uit: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst 😉

Groetjes Tessa

Foto: Internet

Geef een reactie

