Happy! #Blog #Petra

Het nummer ‘Happy’ van Pharrell Williams is op de radio. Mijn vriendinnen en ik hebben net 10km gewandeld en we zitten aan de koffie. Uit te puffen. We zijn het er over eens; dit is toch wel een heerlijk nummer. Je wordt er vrolijk van. Het werkt aanstekelijk. Als je het zingt op je werk, waar je kinderen bij zijn. Die van mij roepen steevast: ‘Mam..je lievelingsnummer!’, wanneer ze het horen.

‘Ik heb veel met muziek op het moment’, vertel ik ze. In de tijd dat de kinderen heel klein waren heb ik de radio bijna niet aan gehad. Of dat nu komt door de drukte die je dan ervaart, de cocon waar je in leeft, het gehuil van je kinderen dat op dat moment voor genoeg geluid zorgt…ik weet het niet. Ik vertel dat ik de laatste tijd meer tijd voor mezelf heb en dat ik dat eigenlijk heel lekker vind. Ik had het niet verwacht. En ik voelde me er in het begin ook best schuldig over. Maar nu al mijn kinderen sinds een paar maanden naar school gaan heb ik het gevoel dat ik even meer lucht heb gekregen. Tijd voor mezelf. Tijd om op te laden. In een druk gezin met vier kinderen die allemaal hun aandacht en begeleiding nodig hebben heb ik dat af en toe echt nodig. Als de kinderen om een of andere reden niet goed in hun vel zitten, spanningen ervaren en dit uiten door middel van schreeuwen en ruzie maken ervaar ik het opvoeden best weleens als ‘alle zeilen bijzetten’. Juist dan is het erg belangrijk om je ook te kunnen ontspannen. Om er, als ze uit school komen, helemaal voor ze te zijn. Om leuke dingen met ze te doen. Er op uit te trekken. Naar hun verhalen te luisteren. Te lachen of te troosten. Ze te helpen met huiswerk en spreekbeurten of om toch nog even ‘alle zeilen bij te zetten’.

Op het moment hebben wij een goede balans gevonden tussen tijd hebben voor het gezin en tijd nemen voor onszelf en voor ons samen. Nu de kinderen groter zijn wordt het makkelijker om oppas te vragen en om er samen tussenuit te gaan. We gaan nu af en toe een weekendje weg en merken dat niet alleen wij maar ook de opa’s en oma daar ontzettend van genieten. Wij zijn niet de enigen die goed voor onze kinderen kunnen zorgen. We hoeven het niet altijd alleen te doen en je kunt niet altijd alles in je eentje doen.
‘Geluk zit in kleine dingen’. Het is een gezegde dat je bijna dagelijks hoort. Het is iets wat ik bijna dagelijks ervaar. Want het is mogelijk om van elke dag een feestje te maken. Om van de meest simpele dingen een feestje te maken. Ook met je kinderen erbij…zeker met je kinderen erbij.

Want ondanks dat we af en toe behoefte hebben aan wat tijd voor elkaar kunnen we ook ontzettend genieten van de dingen die we als gezin doen. Zoals koken met keihard een lekkere dans cd op. Terwijl manlief en ik de broodjes shoarma maken dansen de kinderen door de kamer. De pitabroodjes worden swingend aan tafel gevuld. Het is weer eens wat anders en daardoor erg gezellig aan tafel. Bijna elke zaterdag maken we zelf pizza’s. Met schep ijs toe, de meisjes kiezen het altijd uit in de supermarkt. Het zijn van die simpele familierituelen die ze zich volgens mij later nog zullen herinneren. We vinden het ook heerlijk om met z’n zessen uit eten te gaan. Daar vragen we eigenlijk nooit oppas voor, met z’n allen vinden we het net zo gezellig. Gezelliger misschien nog wel.
Zelf kan ik erg blij worden van een mooi jurkje. Ik trek het op een gewone woensdag aan in plaats van naar een feestje en trek er leuke hakken bij aan. Ook in zo’n outfit kun je op een bakfiets fietsen. Ook in zo’n outfit kun je naar de speeltuin. Ik word er direct happy van!

Op het moment ben ik veel aan het wandelen en dat geeft me energie. Onderweg klets ik met vriendinnen, we lachen als we worden gezandstraald op het strand en kiezen snel een andere route. Thuis vertel ik welke route we gelopen hebben en mijn jongste schept op tegen mijn man wanneer hij thuis komt. ‘Mama was nog verder dan de ijswinkel!’ (10km verderop) ‘En is helemaal naar huis gelopen!’ Ik vind het belangrijk om mijn kinderen te laten zien dat ik geniet van dingen. Dat ik, ondanks dat ik steeds hele zere benen heb, elke week weer die grote wandeling maak. Dat ik binnenkort 21 km ga wandelen en ze vertel dat het een heel eind is. Maar dat ik aan het oefenen ben en het ga proberen. Dat ze zien dat ik blij ben als ik uit ga met vriendinnen of met hun vader. Dat ik plannen maak. Dat ik geniet van het leven. Dat ik een feestje maak van het leven. ‘Because i’m happy’ zou Pharrell zeggen…

Groetjes, Petra.

Geef een reactie

