Waarom? #Blog #Tessa

Op mijn werk op school hebben we een studiemiddag. Ik ga daar vaak met dubbele gevoelens heen, hoop er wat van te leren, maar baal vaak omdat het een vrije dag kost. Maar goed, uitgaande van het beste stap ik toch positief weer binnen. Het is in ieder geval altijd waardevol weer eens goed met alle collega’s zaken te kunnen bespreken en ervoor te zorgen dat we de neuzen dezelfde kanten op hebben voor leerlingen die dat nodig hebben. Even de puntjes op de i. En bovenal het is op een middag dat de leerlingen al vrij zijn, dus die worden niet uit hun vaste programma gehaald.

Dan begint het. We krijgen te horen dat er een deel van de middag gaat over hoe je complimenten maakt. Her en der verontwaardigde gezichten. Alsof we dat niet doen?! Leerkrachten in het speciaal onderwijs kijken juist bijna alleen naar wat wel goed gaat en benadrukken dat. Zien we gewenst gedrag benoemen we dat. Vanuit daar maken we een basis om vaardigheden te leren om verder te komen in de ontwikkeling, om de zelfstandigheid te vergroten en om beter te leren te functioneren in de huidige maatschappij en het burgerschap.

Maar goed, we hebben een studiemiddag en we ‘moeten’ leren complimenten te maken. Natuurlijk weten we het als leerkracht allemaal beter  Welke leerkracht houdt er nou niet van praten, naar zijn/haar eigen stem luisteren en vaak je gelijk te halen? Alhoewel het op het speciaal onderwijs vaak de kunst is hoog in te zetten, zodat je onderhandel ruimte hebt en samen in het midden uitkomt. Zo krijg je als leerkracht wat je wilt en heeft de leerling het idee mee te hebben gedacht, we geven tenslotte les aan rasechte pubers.

Een ware eyeopener die middag. We geven complimenten, dat is duidelijk. Maar dan komt de vraag, waarom? Waarom geef je dat compliment? Waarom vind je bepaald gedrag een compliment waard? Waarom vind je het knap dat een leerling een bepaalde vaardigheid laat zien en toepast? Waarom? Het waarom benoemen maakt het betekenisvol. Het compliment benoemt het, maar de waarom geeft de betekenis en het gevoel dat het compliment oprecht is en niet slechts een opmerking. Dus niet alleen; wat ben jij lekker aan het werk! Nee! Wat ben jij lekker aan het werk! Waarom? Omdat je dan straks sneller klaar bent! Zo help je een ander verder. Je benoemt het positieve en benoemt waarom het meerwaarde heeft. Waarom het gedrag of de vaardigheid gewaardeerd wordt. Waarom ook het liefste vanuit de persoon die het compliment krijgt. Dus niet; wat ben jij goed aan het werk! Waarom? Omdat ik zo rustig de andere leerlingen kan helpen. Nee, dat is niet stimulerend om het gedrag vol te houden. Waarom voor de persoon zelf, wat heeft die er aan.

Makkie dus? Bij een compliment gewoon zeggen waarom. Appeltje eitje toch? Nou dan de praktijk, pas het maar eens toe. Bij elk compliment een waarom.

Ik ging thuis oefenen op kleuter en peuter. Wat eet jij goed je bordje leeg! Nu kan je straks nog even lekker gaan spelen. Wat een mooie tekening, eueueueueuh….denkdenkdenk, waarom? Nou…..ik vind het een mooie tekening, omdat,…….Nee, toch maar met de ik boodschap proberen. Mama vindt jouw tekening erg mooi. Waarom? Omdat we hem, o nee, niet we…iets met jij. Even denken hoor. Wat heb jij een mooie tekening gemaakt! Nu kan jij hem in je tekenmap stoppen om te bewaren voor later, dat is leuk! Kan je hem heel lang bewaren. Zucht, peuter kijkt mij niet begrijpend aan. Tja wat heeft hij eraan als de tekening in een map beland? Ik weet het eigenlijk ook niet. Best nog moeilijk dit!

Ik oefen de hele week met mijn eigen kinderen, ook met mijn vriend maar die is het al snel zat.  Iets te overdreven en gemaakt geloof ik. Daarna heb ik mijn collega’s op mijn werk om lastig te vallen en natuurlijk de leerlingen! Ik merk, alhoewel ik soms wat gemaakt en overdreven me in bochten wring om het er goed uit te krijgen, dat het effect heeft. Het lijkt of ik zelf positiever wordt. Ik lijk meer de dingen te zien die positief zijn door ze te benoemen. Ik probeer collega’s niet meer te delen wat niet lekker liep, maar wat juist wel goed ging. Ook thuis kom ik met verhalen thuis over wat er goed ging, i.p.v. te zeuren wat er niet lukte.

Probeer het maar eens! Geef een compliment en verwoord waarom. Wie geeft deze week de beste waarom? Vul bij de reactie in welk compliment je gaf en welke waarom je gebruikte! Kies ik in mijn volgende blog de meest inspirerende uit!
Leuk als je een reactie achterlaat! Waarom? Omdat je dan je eigen waarom misschien volgende week kan teruglezen en er een reactie op kan ontvangen….zucht, ik oefen nog even verder!

Groetjes Tessa

Geef een reactie

