Voorleven #Blog #Tessa

Hoe kan je dingen van je kind verlangen als je ze zelf ook niet doet?
Een vrouw voor me bij de bakker zegt tegen haar kind: niet om een koekje vragen hoor! Zal die vrouw zelf nooit om een koekje vragen? Wat zou die vrouw dan doen om te krijgen wat ze wilt? Altijd afwachten tot het aangeboden wordt? Of zou ze het dan toch vragen? Ik vraag me het af.

Ik denk aan mezelf. Ik wil ook liever niet dat mijn kinderen om een koekje vragen bij de bakker. Aan de andere kant, als ze het netjes vragen, waarom eigenlijk niet? Dit bedenk ik me nu pas, nu ik die andere vrouw het voor zie doen.
Soms verwachten we van onze kinderen dingen te doen waarvan we ze zelf niet doen of willen we dat ze bepaalde dingen niet doen die we zelf wel doen. Hoe weten onze kinderen dan hoe het moet? Doordat we het vertellen? Het is beter om een voorbeeld te stellen zodat ze dat over kunnen nemen.

Mijn zoontje wil graag zelf een boek maken. Ik vertel hem dat hij het dan moet regelen. Wat heb je nodig? Hoe kom je aan de spullen? Als je hulp nodig hebt aan wie kan je het dan vragen? Etc. Mijn zoontje krijgt het op deze manier voor elkaar om op een woensdagmiddag zelf een boek te maken.
Dan denk ik aan mezelf. Ik loop al tijden met het idee om educatief verantwoord speelgoed te gaan verkopen. Speelgoed waar je echt wat van leert. Niet het speelgoed wat in trend van het moment is of waar toevallig een afbeelding op staat van een kinderfilm. Speelgoed wat uitnodigt tot leren en waarmee je een kind gericht wat kan aanleren.

Op mijn werk in het speciaal onderwijs is dit ook echt mijn ding. De interesse van een leerling te weten komen en op die manier een invalshoek te bedenken waar wat mee te leren valt. Ik kijk thuis ook meestal kritisch naar waar mijn kinderen mee spelen, leren door spelen is namelijk plezier beleven en er wat van leren. Wat wil je als ouders nog meer?

Maar goed, nu dan over tot actie. Ik ben nu al maanden bezig geweest met het testen van speelgoed en selecteren wat wel en niet in aanmerking komt voor mijn website. Als ik dan op nieuwetijdkinderen.nl voorbij zie komen welke creatieve activiteiten je goed met (hoog gevoelige)kinderen kan doen gaat bij mij de knop om. Ik denk meteen aan het speelzand wat ik verkoop, ongelofelijk veelzijdig en heerlijk om te ontspannen door de sensomototiek te gebruiken.

Mijn eerste reclame maken doe ik dan nu bij deze hier. Om een voorbeeld te stellen voor mijn kinderen, door voor te leven zodat zij er een voorbeeld aan kunnen nemen. Gaan doen wat je wilt en waar je goed in bent. Zo kan ik ze hopelijk nog beter duidelijk maken dat als je iets in je hoofd hebt je het gewoon moet gaan proberen. In het diepe springen en gaan zwemmen.

Groetjes Tessa

Nieuwsgierig naar haar website? We plaatsen een apart stuk met de link!!

Geef een reactie

