Fout in de opvoeding #Blog #Tessa

  • Toen ik zwanger was van onze kleuter had ik wat punten in mijn hoofd die ik in mijn opvoeding belangrijk vond of dacht te vinden. Ik zal jullie niet met het lijstje vervelen hoor!
    Toen kwam onze kleuter en daarna onze peuter. Regelmatig ‘betrapt’ ik mezelf erop dat ik dingen toch anders aanpak dan ik in eerst instantie in mijn hoofd had. Soms omdat het op dat moment beter uitkomt. Soms omdat ik meer op mijn gevoel afga en soms, helaas nog te vaak, omdat ik denk dat dat van anderen me verwacht wordt. Gelukkig wordt het laatste minder naarmate ik ouder ben, ik denk toch dat levenservaring daar goed bij helpt.

    Vandaag hadden we als vader en moeder zijnde onze neuzen niet dezelfde kant op en dat is lastig. Heel lastig. Vader was buiten heerlijk in het bos achter ons huis bezig geweest met onze 2 stoere mannen takken te versnipperen. Een heerlijke dag met prachtig weer en geen wolkje aan de lucht. Toen kwam ik ze roepen om een broodje te komen eten. Vader en peuter stappen hongerig binnen en vader vraagt waar onze kleuter is. Huh? Die was toch bij jou buiten, reageer ik verbaasd. Blijkbaar niet. Ondertussen verschijnt er aan de blauwe hemel toch een wolkje.
    Vader naar buiten, die snel een rondje maakt richting sloot voor het geval dat. Als ouder denk en vrees je blijkbaar toch altijd het ergste. Niet heel lang erna komt vader binnen met een huilende kleuter. Vader boos en kleuter duidelijk hoorbaar ook. Wat is er gebeurd? Als vader en moeder maken we de schade op. Vader is boos omdat kleuter ineens weg was zonder wat te zeggen. Kleuter is boos omdat hij niks verkeerd had gedaan in zijn ogen. Hij was gewoon buiten in ‘het nietje.’ Het nietje is de u vorm van de straat waar we wonen.

    We gaan in gesprek met onze kleuter, omdat ik dat wil. Vader wil kleuter liever op de gang parkeren omdat hij niet wilde luisteren. Het bleek dat een jongetje die daar in ‘het nietje’ woont tegen hem gezegd had dat hij takken had om te versnipperen. Kleuter was daar naartoe gegaan om de takken op te halen. Hij had in zijn beleving dus echt niks fout gedaan. Vader was nog steeds boos omdat kleuter niet gezegd had dat hij wegging.
    Wie was er fout?
    Ik!

    Ik had me er eigenlijk niet mee moeten bemoeien en ze het zelf moeten laten oplossen. Daar sta ik dan met al mijn ideeën en idealen lekker totaal pedagogisch onverantwoord me ermee te bemoeien. Als ouders moet je een blok zijn, er samen voor staan. Je kan dan later alsnog samen in gesprek gaan en bedenken of het juist was, maar een kind moet kunnen vertrouwen op deze twee-eenheid. Daarna leer je weer van je handelen en stel je bij. Hoe verkeerd is het als 1 ouder zijn of haar eigen plan trekt ten overstaande van de andere ouder zodat het kind het gevoel krijgt dat 1 ouder het beter weet.
    Heel fout!

    Gelukkig zijn we mensen en maken we fouten, dus ook als ouder. We pakken de draad weer op. Ik stop in de brievenbus een schatkaart met een leuke looproute hier in de buurt. We laten onze kleuter en peuter ons de weg wijzen. De schat is een zaklantaarn waarmee je zelf de energie kan opwekken door aan een hendeltje te draaien. Kleuter en peuter zijn laaiend enthousiast, net zoals vader. Ik vertelde namelijk al avonden over een jongetje dat in het bos woonde en dat precies dezelfde dingen meemaakte als mijn kinderen. Het jongetje had in die verhalen altijd een rood zaklantaarntje met een draaihendel, dezelfde die mijn kinderen vandaag vonden door de schatkaart. Ik hoop dat de leuke afsluiting van deze dag de fout in de opvoeding weer wat goed maakt.
    Ik kijk omhoog naar de strakblauwe hemel, geen wolkje meer te zien!

    Groetjes Tessa

    hartwolk

Een gedachte over “Fout in de opvoeding #Blog #Tessa

Geef een reactie

