Borstvoeding niet alleen voor baby’s… #Blog #Tessa

  • Ik heb de afgelopen week weinig meegekregen. Met 2 zwaar ontstoken ogen zie je letterlijk veel minder. Mijn energie moest ik hard gebruiken om de infectie tegen te gaan. Gelukkig had ik een week vakantie. Zal je net zien, heb je vakantie word je ziek. Tja, zo denken kost me nog meer energie dus ik denk liever; gelukkig heb ik vakantie, alle tijd om mijn rust te pakken en goed te herstellen. Alle tijd om met afgekoeld kokend water mijn ogen te deppen en uit te spoelen. Maar goed, ik dwaal af…..

    Mijn kleuter had een babypop voor zijn verjaardag gekregen en heeft daar de hele vakantie heerlijk mee gespeeld. Hij had wel een draagdoek nodig vond hij zelf, want de babypop moest hij wel de hele dag bij zich hebben. Van een sjaal was snel een draagdoek geknoopt. Daarna ging hij nadenken over het flesje wat hij bij de pop gekregen had. In het flesje kon je water doen en dan aan de pop geven zodat die gaat plassen. Na wat nadenken van mijn kleuter stapte hij op me af. Mama, waarom zit er een flesje bij de babypop? Baby’s drinken toch uit de borst?
    Na een verhaal over dat sommige baby’s uit een flesje drinken en niet alle mama’s borstvoeding willen of kunnen geven denk ik dat hij het snapt, voor zover dat kan bij een kleuter. Hij komt zelf met het verhaal dat hij het wel snapt. Niet alle baby’s kunnen uit een borst drinken he mama! Net zoals mijn vriend, die heeft een slangetje in zijn buik! Daarom kunnen vast niet alle baby’s uit een borst drinken en dan krijgen ze borstmelk uit een fles.
    Mijn kleuter heeft zijn conclusies getrokken, zijn vriend met een buiksonde kan inderdaad niet alle vocht en voeding die hij nodig heeft zelf eten en drinken. Voor mijn kleuter heel normaal dat het dan met een sonde gebeurt. Zo heeft zijn vriend jaren afgekolfde borstvoeding via de sonde gekregen en krijgt hij nu sondevoeding ’s nachts via de voedingspomp en overdag extra vocht en medicijnen. We maken er niks van, het is zoals het is. Op verjaardagen of speelafspraken krijgt zijn vriend regelmatig een spuit met vocht of medicatie. Niks bijzonders, het hoort erbij. Tot we vorige week naar zwemles gingen……

    In de kleedkamer zit een moeder met een baby. De oma van de baby kleedt de baby aan terwijl de moeder druk in de weer is met melkpoeder en warm water. Mijn kleuter gaat er eens goed voor staan om het allemaal te bekijken. Wat is dat? De moeder antwoord dat het melk is voor de baby. Mijn kleuter reageert bijdehand dat poeder geen echte melk is en dat ze de baby beter uit haar borsten kan laten drinken. De moeder antwoord geduldig dat haar baby uit een flesje drinkt en dat ze niet genoeg melk in haar borsten had om de baby genoeg te geven. Mijn welbespraakte kleuter antwoord bijdehand dat ze dan de baby gewoon lang aan de borsten moet laten drinken tot de baby wel genoeg heeft. De moeder zegt dat ze daar geen tijd voor heeft, omdat ze ook andere dingen te doen heeft. Mijn kleuter is stil, ik zie aan hem dat hij aan het nadenken is. De moeder pakt ondertussen de baby over van de oma en geeft de fles. Mijn kleuter gaat verder met zijn zwembroek aantrekken. Dan loop ik met mijn kleuter het zwembad in, hij zegt tegen mij; wel zielig voor die moeder dat haar borsten het niet goed doen. Jouw borsten deden het wel goed bij ons he! Dat klopt antwoord ik. Ik denk terug aan de borstvoedingsperiode. Het was soms wel zwaar met kolven in de pauzes op mijn werk. Ik zat dat echt op tijd, want na de pauze zaten mijn leerlingen alweer te wachten. Ik keek de druppels borstvoeding er dan uit en was vaak teleurgesteld dat het zo weinig was. Maar toch presteerde ik het om genoeg bij elkaar te sparen om op mijn werkdagen de flesjes te vullen. Niet dat mijn kinderen daar blij mee waren, want ’s nachts haalde ze de schade bij mij weer in. Je snapt een drukke tijd met werkdagen zonder pauzes en nachten weinig slapen. Heb mijn beide kinderen tot bijna 1 jaar zelf gevoed. Tot ze zelf gingen eten en andere dingen gingen drinken. Poedermelk heb ik me nooit aan gewaagd.

    Maar goed, ondertussen zit ik thuis met mijn ontstoken ogen. Mijn vriendin komt langs en bekijkt me. Dat ziet er beroerd uit. Tja, dat wist ik al, al zie ik de helft niet. Misschien toch maar even naar de dokter opper ik. Dan komt mijn vriendin met een vraag. Beetje borstvoeding van je petekind lenen?
    Huh, ik moet even denken? Zelf gebruikte ik mijn borstvoeding ook voor alles en het werkte het beste, dus waarom niet? Ik krijg een spuitje met afgekolfde borstvoeding en spuit het ’s avonds voor ik naar bed ga in mijn ogen. De volgende morgen word ik wakker zonder pijn en met prima werkende ogen. De kracht van de natuur. Het opent letterlijk mijn ogen, soms is het beste medicijn voorhanden maar zie je het niet omdat we het verleerd zijn. Terug naar de natuur, natuurlijk.

    Groetjes Tessa

Geef een reactie

