Ik wil het! #Blog #Tessa

Kleuter ‘zwemt’ tijdens het peuter en baby zwemmen naar de zwemjuf toe.
Let op! Ik laat even zien dat ik kan zwemmen, want ik ga mijn zwemdiploma halen hoor!
Hij laat wat slagen aan de zwemjuf zien. Vervolgens regelt hij zelf dat hij op leszwemmen gaat.
Ik ga mijn zwemdiploma halen!
Wij spreken af met de zwemjuffen dat we eerst eens een paar lessen gaan doen om te bekijken of hij er aan toe is. Zelf hebben we twijfels, aangezien hij liever niet zijn gezicht onder water doet. Maar goed, een gemotiveerd kind is vaak al de helft.
We hebben nu 2 zwemlessen gehad. De zwemjuf zegt al dat hij er vast nog een tijd mee bezig moet voordat het wat wordt. Ik ben verbaasd dat hij wel steeds zijn gezicht in het water doet, al is het kort. Ik vind het dapper dat hij wel steeds door het gat heen duikt, terwijl ik duidelijk zie dat hij het niet leuk vindt. Hij wil wat dus doet hij het ook.

Onze kleuter wil wat en zal er dan ook voor gaan. Dit is typerend onze kleuter. Als hij een opdracht krijgt en hij heeft er geen zin in, dan doet hij het niet of hij doet iets heel anders dan de bedoeling is. Dit doet hij consequent overal. Juf liet ons al een CITO toets zien waar hij het slechter had gedaan dan de vorige keer. Juf verteld erbij dat hij er echt geen zin in had, want in de klas maakt hij de werkjes prima en bijna zonder moeite….als hij zin heeft dan. Dit verklaart voor ons alles terwijl we de opdrachten bekijken. Onze kleuter zou die opdrachten prima moeten kunnen maken, maar hij had er duidelijk op dat moment geen zin in. Typisch onze oudste! Gelukkig kunnen we er hard om lachen. Hij komt er toch wel, alleen op zijn eigen manier. Als hij het wil scoort hij vast als beste, dus wij maken ons niet druk. Als hij het wil scoort hij vast als beste, dus wij maken ons niet druk. Wij zien een kind wat het prima doet en veel weet, dus laat hem maar schuiven.

Dan komt de vraag naar voren of onze kleuter van net 5 na de zomervakantie al naar groep 3 gaat. Hij doet het prima en kan het makkelijk……maar ik zie onze kleuter nog niet hele dagen op een stoeltje zitten en opdrachten uitvoeren. Hij speelt zo graag en doet zo graag de dingen op zijn eigen manier. In de kleutergroep is hier veel ruimte voor, maar in groep 3 ‘moet’ alles volgens de methode. In april nog een gesprek na nog een keer een CITO toets. Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar lekker een jaartje in de kleutergroep. Lekker veel spelen, knutselen en buiten spelen. In gedachten zie ik hem al als 11 jarig jongetje naar de middelbare school fietsen…pffff, dan toch liever nog een jaartje kleuteren, of niet? Hoe maken we als ouders deze keuze nou weer?

Groetjes Tessa

Foto: Internet

Geef een reactie

