Spraakwaterval #Blog #Petra

Mama, denk jij dat een centaur echt bestaan heeft? Een centaur? Ja, half man half paard, antwoord mijn oudste. Ik denk dat die alleen in mythen en verhalen voorkomen, zeg ik hem. Mietjes? Mijn andere zoon kijkt verbaasd wanneer hij die vraag stelt en we moeten lachen. Wat betekent bh eigenlijk, vragen ze verder. En nog voor ik het kan uitleggen antwoorden de jongens: we weten het al!  Borstenhangers!

Het is tussen de middag en we eten een broodje met elkaar. Tijdens het smeren wordt er druk gepraat. Met 4 kinderen die verschillende interesses hebben, die best veel nadenken over dingen en dit allemaal als eerste willen vertellen zijn die pauzes  vaak een drukte van jewelste.

Weet  je wat ik zou willen?  Dat ik een buikspreker was. Dan riep ik met de stem van de juf: “ jullie mogen spelen”!  Zoon van 9 heeft het maar creatief verzonnen. Mijn dochter van 6 vraagt hoeveel jongens en meisjes er eigenlijk bestaan op de wereld. Terwijl haar broer verzint dat het 3 miljoen meisjes en 16 miljoen jongens moeten zijn wil de jongste graag vertellen dat ze die ochtend memory heeft gespeeld met de juf. Inmiddels klaagt zoonlief over zijn brood. “Dit brood lust ik niet. Er zitten overal noten op! Het lijken wel bavianenkeutels. Dit brood is van cement”.  Er wordt druk geroepen en gepraat en mijn oog valt op de dop van de pindakaas. Ik herinner me iets over een ‘talking stick’. Die gebruik je in een kringgesprek. Degene die de stok heeft is aan het woord en de anderen luisteren. Ze onderbreken niet en wachten tot ze aan de beurt zijn. Tot ze de stok krijgen. Mijn huis tuin en keuken oplossing, de pindakaasdop,  lijkt me prima hiervoor en ik vertel wat we gaan doen.

“Ik vind het stom met die dop”, moppert de oudste. De jongste is aan het woord, want zij heeft de dop. Het wordt een lang verhaal over de peuterschool,  de basisschool,  memory en ze had wel 100 kaartjes gewonnen bij dit spel!  Zoon nummer 2 blijft maar vragen om de dop.” Mag ik de dop, mag ik nu de dop?” Als hij eindelijk de dop heeft vraagt hij: mama, mag ik nog een boterham?  Al snel maken ze ruzie om de dop.

Ik zie al dat dit ook de oplossing niet is. Het zou fijn zijn als ze op hun beurt zouden wachten, maar als je met z’n zessen bent moet je vaak lang wachten. Mijn kinderen zitten altijd vol met verhalen, zijn temperamentvol, net als hun ouders.  Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik niet kan wachten om mijn mening te geven als iemand aan het woord is. Ook ik ben altijd aan het denken en vind het leuk om dat te delen. De dop gaat weer op de pindakaaspot.

Wat zie je eigenlijk als je dood bent, vraagt de oudste. Ik leg hem uit dat je er dan niet meer bent en niets meer kan zien. Maar hij denkt  toch dat je alles dan zwart ziet. Dochter van 4 zegt: “Wat gebeurt er als je denkt?”  Ze hebben er allemaal een mening over en praten druk verder . ”Waarom zijn er eigenlijk mensen?”  Ondertussen stuur ik de een naar de wc, maak ik een staart bij de ander, let ik erop dat mijn verstrooide zoon zijn gymtas niet vergeet en hangt de kat aan mijn voeten. Hij wil ook nog eten. “Jassen aan, schoenen aan, pak je fietssleutel”  roep ik!

Het is een drukte van jewelste. En vaak een hele uitdaging om op tijd weer op school te komen. Maar ze hebben weer  hun hart kunnen luchten, hun vragen kunnen stellen en we hebben weer gelachen om de soms hilarische vragen en antwoorden.

Op de fiets vraagt 1 van de jongens of ik denk dat God de wereld gemaakt heeft of dat het ontstaan is uit gras en stenen. En waar komt God eigenlijk vandaan of wie heeft hem verzonnen?  Met de wind om ons oren praten we er nog even over. Wij raken niet uitgepraat!

 

Groetjes  Petra

3 gedachten over “Spraakwaterval #Blog #Petra

  1. Leuk al die kleine filosofen aan tafel.. maar ik snap dat het soms lastig is om iedereen zijn zegje te laten doen.. ik ken het probleem, en wij zitten meestal maar met 4 aan tafel..

  2. Onze dochter van 9 jaar zei laatst toen ze onder de douche stond: ” Mama als jij met iemand anders was getrouwd dan was ik er wel maar dan in een ander lichaam!!!

Geef een reactie

