Dokter mijn opa is dood! #Blog #Tessa

Het afscheid van de opa van mijn kinderen en de vader van mijn vriend. Een droevige tijd. Een mooie tijd. Na tijden van ziek zijn heeft hij zijn rust mogen vinden.

Kleuter en peuter waren erbij toen opa besloot dat het tijd was om te gaan. Hij zei; ik ga slapen en ik wil niet meer wakker worden. De dokter kwam om hem in slaap te helpen en de rest was aan opa zelf. Mijn kleuter heeft alles heel bewust meegemaakt en op alles toegezien. Hij was er tot het einde bij en heeft opa welterusten gewenst. Toen gingen we naar huis. Ik vroeg me af wat onze peuter er van zou gaan begrijpen, voor zover zoiets te begrijpen is.

Weken lees ik al regelmatig het verhaal van kikker en het dode vogeltje voor en ook het boekje van oma pluis kwam regelmatig voorbij. Hoe kan je een kind voorbereiden op de dood van een geliefde opa? Eigenlijk niet, maar toch deden we hier ons best om het onderwerp dood te bespreken en eerlijk te blijven. Opa was zo ziek dat zelfs de slimste dokters hem niet meer beter konden maken.
Onze kleuter heeft zelf ook geprobeerd opa beter te maken vertelde oma. Hij zat bij oma achterop de fiets op een prachtige dag toen we nog niks wisten dat het einde van opa in zicht zou komen. Hij zei tegen oma dat hij opa extra veel kusjes en knuffels gaf, maar dat opa te ziek was om beter te maken. Dagen erna kregen we bericht dat er kanker in het hoofd van opa zat wat niet behandelbaar was.
Kleuter en peuter zijn extra veel bij hem geweest de laatste tijd. Opa genoot van zijn kleinkinderen en probeerde er evengoed wat van te maken. Tot de dag dat echt niks meer ging en opa zelf rust wilde. Slapen en niet meer wakker worden.

Ik vertel kleuter het nieuws dat de dokter speciale medicijnen gaat geven waar opa van gaat slapen. Opa’s lichaam is zo ziek dat opa nu snel dood gaat. Ik zeg er duidelijk bij dat mensen die gaan slapen normaal altijd wakker worden. De dokter geeft speciale medicijnen waar opa van gaat slapen. Het lichaam van opa is nu zo ziek dat hij dood zal gaan. Peuter zit bij alle gesprekken die ik voer met mijn kleuter. En dan als ik met kleuter en peuter met oma bij opa ben gebeurd het. Opa stopt met ademhalen. Oma en ik staan erbij en kijken elkaar aan. Dit was het dan. Mijn peuter komt aangelopen en zegt: mijn opa is dood! Oma belt de huisarts om de bevinding van mijn peuter vast te stellen. Bij binnenkomst is het ditmaal mijn kleuter die tegen de dokter zegt; mijn opa is dood hoor! De dokter beantwoord dat hij degene is die dit vast gaat stellen.
Opa is dood.

Groetjes Tessa

Een gedachte over “Dokter mijn opa is dood! #Blog #Tessa

  1. wat mooi dat je kinderen er zo bij betrokken konden werden. Mijn vader is 2 jaar terug plotseling overleden. Doordat het zo plotseling was konden wij ons niet voorbereiden, maar hebben we de kinderen verder bij alles betrokken. Het is zo mooi om te zien hoe natuurlijk kinderen hiermee omgaan. Het helpt mij om het allemaal een plekje te geven..

Geef een reactie

