Knuffel #Blog #Tessa

Kleuter viert zijn kinderfeestje. Het zou een simpel thuis feestje worden, maar mijn collega nodigt ons uit. Kleuter is door het dolle heen! Zijn kinderfeest vieren op het werk van zijn mama! De andere kleuters vinden het ook reuze spannend naar zo’n groot schoolgebouw te gaan met een echte kaarsenmakerij. We gaan kaarsen maken en we genieten. Wij genieten de kleuters zo in de weer te zien en alle verschillende karaktertjes en typetjes zo in een groepje op elkaar te zien reageren. De kleuters genieten van het maken van kaarsen en het buiten even uitrazen op het grote schoolplein.

Dan als we bijna klaar zijn komt mijn stagiaire binnen die zich afvraagt wat ik op een niet werkdag op school doe en waarom er van die mini jasje aan de kapstok hangen. Mijn kleuter rent weg van de andere kleuters en geeft haar een dikke knuffel. Helemaal uit het niks. Jij bent lief! Weet je wat jij verdiend? Een kaars! Die ga ik zo voor je maken!
Mijn stagiaire is verbaasd. Een totaal onbekende voor mijn kind, maar toch voelt hij haar verdriet wat ik de afgelopen week steeds zwaarder zie worden. Mijn kleuter reageert impulsief en geeft haar ter plekke een knuffel. Hoe groot het effect op die knuffel is blijkt de dag erna.

De dag erna komt ze binnen en begint meteen over mijn kind. Dat ze hem nog nooit gezien had en dat hij haar zomaar een flinke knuffel gaf en ook nog een kaars. Een kaars waar hij op zijn kinderfeest aan gewerkt heeft. Mijn kleuter geeft hem belangeloos weg. Als ik hem later vraag of de kaars toch niet liever zelf wil houden kijkt hij mij niet begrijpend aan.
Mama kijk, ik heb 4 kaarsen gemaakt. Ik heb dus 3 kaarsen om weg te geven, logisch toch? 1 Kaars natuurlijk voor opa, kijk deze! 1 Kaars voor mijn broertje omdat hij zelf geen kaars kon maken. 1 Kaars voor die op jouw school die er zo verdrietig uitzag. Ik denk dat ze dan minder verdrietiger wordt. En deze kaars hou ik zelf, want dat is een kabouter en die vind ik erg mooi!

Mijn stagiaire vertelt die dag erna over wat er speelt bij haar. Ik luister naar haar verhaal. De knuffel heeft indruk gemaakt. De knuffel start een gesprek. De kaars krijgt mijn kleuter terug van haar, ze vindt het gebaar te groot. Mijn kleuter neemt de kaars graag weer terug.
Geef maar hoor mama! Ik zet hem gewoon hier neer dan kan ik hem weer aan iemand anders geven een andere keer.

Groetjes Tessa

Foto: Internet

Geef een reactie

