Haast #Blog #Petra

Ons kleine meisje heeft haast. En dan bedoel ik niet de haast om ’s ochtends meteen na het wakker worden in haar prinsessenjurk te springen. Een bijpassend speldje erbij te zoeken en met een tadaaaaa naast mijn bed te verschijnen. Met de vraag of ze Dora mag kijken beneden en ja..doe er ook nog maar wat drinken bij. Die heerlijke, vrolijke haast in de ochtend bedoel ik niet.
Ons meisje heeft zo’n haast in het leven.

Toen ze net 3 was, had ze het er al over dat ze 4 zou worden. Want als ze 4 was zou ze naar de basisschool gaan. Iedereen mocht het horen; ze was al bijna 4! Dat was in januari en in december zou ze 4 worden. En op die langverwachte 4e verjaardag schreeuwde ze tegen mijn vader: “Opa! Ik ben al bijna 5!!!”
Al op de peuterspeelzaal viel het op dat dochterlief zo bezig was met levensvragen. “Als je 100 bent…kun je niet meer terug”, zei ze dan. “Ik wil geen 100 worden, ik wil geen oude oma zijn”. Dat dan weer niet.
Ook ik mag geen oude oma worden van haar. En als het dan wel zo is, moet ik een oma zijn met lang haar. Ik mag niet veranderen. Wat gaat er toch om in dat kleine koppie van je?

Haar start op de basisschool verliep niet zo makkelijk als ik had verwacht. Ze vond het spannend. Was naar mijn idee bang dat ze bepaalde dingen niet zou kunnen. Ze vond het moeilijk om afscheid van ons te nemen. Huilde als we weggingen. Terwijl ze zich er zo lang op had verheugd. Ik probeerde haar te helpen door te zeggen dat ze nog niet alles hoefde te weten. Dat ze nog niet alles hoefde te kunnen. Ze moest het nog leren, was nog aan het wennen. Achteraf gezien heeft dit helemaal averechts gewerkt. Want toen ze doorkreeg dat ze al “echt” op de basisschool zat, verdwenen haar angsten als sneeuw voor de zon. “Oohh, ben ik niet meer aan het wennen? Dus ik ben al een stuk groter? Ik ben al ouder?” Vanaf dat moment heeft ze niet meer gehuild op school en gaat het prima.

Onze jongste. Het kan haar allemaal niet snel genoeg gaan. “Als R (haar broer) 12 is, ben ik 7!” Ze weet het uit haar hoofd. En ook de uitkomsten van haar andere broer en zus. “Als mijn zus 9 is, ben ik 6. Maar ze wacht niet op mij, ze blijft ouder”.
Groter worden. Ze vindt het zo interessant en ook zo spannend! Ging er helemaal van stotteren rond haar 4e verjaardag. Heeft heel veel knuffels van ons nodig. Onze schat, met haar kleine lijfje en haar grote gedachten.

Ik houd haar uitspraken in de gaten. Bijna dagelijks zegt ze dat als je niet goed eet en drinkt, je dood gaat. En stellen wij haar gerust dat dit niet zo is. Maar als ze soms zegt dat ik geen oude oma mag worden, is dat omdat haar eigen oma overleden is? Ik weet het niet en zolang zei er geen stress van lijkt te ervaren ga ik er geen probleem van maken. Maar we zouden er wel met iemand over gaan praten wanneer dit wel zo zou zijn.

Prachtig vind ik het dat ze al zulke dromen heeft. Over dat ze een prinses gaat worden. Maar dan moet je wel met een koning trouwen. Over kinderen krijgen en dan word ik de oma van haar kinderen.
Ik vind het prachtig, haar enthousiasme. Maar probeer wel zelf meer uit te stralen dat je ook moet genieten van het nu. Al onze kinderen hebben altijd zo’n haast. Als ik de eerste hap van mijn boterham neem vragen ze of ze straks een snoepje mogen. Straks, morgen, volgende week, woorden die bijna in elke zin voorkomen. Woorden die ik zelf ook veel gebruik. Altijd een stap verder denken en dit uitspreken; ik betrap me er zelf ook op. En natuurlijk mag je plannen maken, dromen hebben. Het nu al hebben over de zomervakantie. Maar het geeft ook rust om te genieten van het moment. Om te voelen hoe lekker je het hebt met elkaar.
We zitten aan tafel en ik heb het met mijn oudste dochter over kleding die ik gezien heb op internet. Zomerkleding. In de aanbieding. We kunnen misschien even kijken wat ze leuk vindt. “Zomerkleding?!”, zegt ze. “De winter is nog niet eens begonnen!” ……..Haast; ze hebben het niet van een vreemde. En ik neem me voor er beter op te letten.

Groetjes, Petra.

FOTO: internet

Geef een reactie

