Labeltje #Blog #Tessa

Het is nu zondag avond en ik ben nog druk aan het werk. Voordeel van juf zijn al de vakanties, maar het nadeel is alle extra tijd die je kwijt bent aan de administratie.

Ik ben mentor van 13 leerlingen op het speciaal onderwijs. 13 leerlingen met een labeltje, van autisme tot down syndroom. Ik kan lezen en schrijven met ‘mijn’ leerlingen, nee niet letterlijk, want dat is vaak juist het probleem. Ik krijg om me heen vaak de vraag wat ik dan als juf met ze doe als ze niet kunnen lezen en schrijven. Eigenlijk doe ik heel veel met ze en dan vooral met de nadruk op het leren en ontwikkelen van sociaal gewenst gedrag. Dit is heel belangrijk voor deze groep leerlingen, omdat die straks komen te leven in ‘onze’ maatschappij. Het meeste gaat op gevoel en intuïtief, want leren doe je alleen als je je veilig voelt en als er wordt voldaan aan rust, voorspelbaarheid en structuur.

Een leerling met autisme snapt niks van emoties en sociaal gewenst gedrag, die heeft iemand nodig die hem/haar stap voor stap aanleert hoe het moet en wanneer wel en niet. Ook het aanleren van het aannemen van een ontdekkende en zelf oplossende houding. Als je iets niet weet of niet kan, welke manieren zijn er dan zodat je het wel kan of te weten kan komen? Problemen worden oplossingen, dat is eigenlijk de kern van mijn lessen. Kan je niet rekenen? Balen! Maar je kan wel kopjes halen voor het aantal leerlingen in je klas! Zeg bij elk kopje maar een naam op van een leerling uit je klas, kijk je kan het!
We noemen het bij ons op school; begeleid ontdekkend leren. Heel kort komt het erop neer: leerling loopt vast en je geeft juist niet de oplossing maar helpt in zijn/haar denkproces. Hoe zou je het dan wel kunnen doen? Welke stap kan je wel nemen, weet je het nog van de vorige keer?
Maar goed, ik zit hier nog steeds naar mijn computerscherm te staren. De inspectie verlangt ook dat leerkrachten op het speciaal onderwijs cognitieve toetsbare ontwikkeling vastleggen van de leerlingen. Inspectie snapt niet dat een leerling in de juiste omgeving met de juiste voorwaarden soms wel dingen kan die absoluut niet lukken in een toets situatie of op tijd. Zo wil de inspectie dat ik van tevoren mijn dag en lessen op papier zet. Het is natuurlijk prima om op papier te hebben waar je aan werkt en op welke manier en met welke materialen. Toch verloopt een dag in ‘mijn’ klas altijd anders dan van tevoren gepland. Dit kan zijn door een uitbarsting van een leerling, zodat ik andere activiteiten kies om de rust te hervinden of kan het zijn dat de leerlingen zo goed bezig zijn dat we meer doen dan gepland.

Zo ken ik genoeg leerlingen die meer kunnen dan te toetsen is. Voor ouders niet leuk om elke keer weer op papier te krijgen wat je kind niet kan of dat het zich niet verder ontwikkeld. Daarom vertel ik op oudergesprekken liever wat een leerling wel heeft geleerd op sociaal en emotioneel gebied, welke stapjes er vooruit zijn gegaan. Al zijn de stapjes soms klein, als je je ogen er voor open houdt zijn het wel stapjes vooruit! Misschien niet op papier voor de inspectie, maar wel voor de ouder! Het lijkt me al moeilijk genoeg een kind te hebben met een labeltje eraan. Je omgeving ziet door dat labeltje het kind zelf misschien niet meer als kind. Jammer is dat, want volgens mij zijn we allemaal mensen. Iedereen is uniek en ieder op zijn eigen speciale manier. Ik vraag me wel eens af wie de norm bepaald. Neem van 10 kinderen een gemiddelde en grote kans dat geen enkel kind precies het gemiddelde is. Wat is dan normaal?

Ik hoor ineens wat achter me. Mijn kleuter komt vragen of ik zijn labeltje uit zijn nieuwe pyjama wil knippen, want zo kan hij niet slapen. Kom maar hier kind, ik knip jouw labeltje er wel even af!

Groetjes Tessa

Labeletiket

Een gedachte over “Labeltje #Blog #Tessa

Geef een reactie

