Tips voor de ochtendspits #Blog #Petra

De ochtendspits. Als er ergens over geschreven of gesproken wordt als het gaat over opvoeden is het denk ik wel het racen in de ochtend. In mijn geval vind ik het niet erg om er ’s ochtends even flink tegenaan te moeten gaan. Om ervoor te zorgen dat 4 kinderen en ikzelf fris gewassen, gevoed en met de nodige tassen en spullen op tijd in het klaslokaal belanden. Omdat ik niet werk heb ik daarna genoeg tijd om even op te laden. Maar de sfeer….die was de laatste tijd niet om over naar huis te schrijven. En het is niet prettig om met klotsende oksels en vol frustraties op school aan te komen en zo de dag te beginnen. Dus werd het tijd dat ik hier over na ging denken. Laten we het goede voornemens noemen, zo in januari.

Omdat ik al jaren hetzelfde ochtendritueel heb kon het daar eigenlijk niet zo aan liggen. Het is voor iedereen duidelijk wat we moeten doen. Het leek meer een combinatie van spanningen en een ochtendhumeur. Zowel van de kinderen….als mijzelf. Tijd dus om ook mijn eigen gedrag en humeur eens te bekijken. Wat kon ik zelf doen om de dag fijner te beginnen? Hoe kon ik zelf laten zien hoe het ook anders kon?

Als eerste besloot ik vroeger op te staan. Je leest weleens dat vrouwen ” de lange overjas-truc” toepassen. Je trekt hup, over je pyama een lange jas aan en brengt je kinderen naar school. Dat leek me nu…geen oplossing voor mij. Ik vind het prettig om fris gedoucht, met een make-upje, soms met een leuk jurkje, maar vaker in een spijkerbroek voor de dag te komen. Kan ik daarna meteen door naar de supermarkt ook. Het klinkt wat tegenstrijdig, maar als ik vroeg opsta voel ik me fitter. Ik heb de tijd om even koffie te drinken, te douchen en aan te kleden voordat de kinderen wakker worden. Even genieten van de rust.

Onze kinderen gaan niet altijd vrolijk zingend en onbezorgd naar school. Ik merk altijd wel een zekere spanning. Vooral een van mijn zonen kan heftig en boos reageren van de zenuwen en vaak bij het ontbijt komt het al tot ruzie en geschreeuw. Ik ben begonnen met proberen te stoppen met opvoeden in dit soort situaties. Het is niet leuk dat hij schreeuwt. Het is niet prettig dat hij lelijk tegen ons praat, maar corrigeren heeft op zo’n moment niet veel zin. Even vasthouden en een knuffel geven helpt op dat moment meer. Hij ziet elke dag weer op tegen school en dat is voor hem ook heel vervelend. Ik kom er wel later op terug. Bespreek op een ander tijdstip wat er gebeurde. Dat ik liever heb dat hij bespreekt wat hem dwars zit en of ik ergens mee helpen kan. En soms reageer ik zelf ook boos en roep ik dat ik het zat ben! Helaas, maar ik ben ook wel eerlijk in de opvoeding. Ik probeer dingen anders te benaderen, maar speel geen toneel.
Ik besloot ook flexibeler om te gaan met het ontbijt. Yogurt of fruit eten vind ik ook prima als ze geen brood willen. Zelf eet ik ook niet graag brood en de kinderen halen het verder op de dag wel weer in.

Om de rust te bewaren probeer ik zelf niet van alles tegelijk te doen. Hoe kan ik van mijn kinderen verwachten dat wat ze doen, ze het met aandacht doen als ik zelf lopend mijn ontbijt eet. Als ik de afwasmachine alvast uitruim terwijl ik ook nog even facebook check? Als ik al 10 stappen vooruit loop en vertel wat we allemaal nog moeten? We zijn nu aan het eten en doen zo weer het volgende. Met de televisie uit. Dat leidt teveel af enonze kinderen worden niet gezelliger van veel tv kijken. Het heeft heel wat strijd gekost, maar hij gaat uit!

Verder zijn er nog praktische zaken die tijd opleveren. De kleding legde ik ’s avonds al klaar, maar ook de schoolbekers en het fruit zet ik van tevoren al klaar. Dat scheelt weer.

Als laatste ben ik weer begonnen met het lezen van het boek ” Het mama masterplan” van Christine Pannebakker. Jaren geleden heb ik het gekocht en regelmatig pak ik het erbij voor inspirerende tips over opvoeden. Als m’n zoon het ziet liggen zegt hij: ” Wat staat daar? Masterplan? Dat lijkt wel een boek over Star Wars” En met een Darth Vader stem zegt hij: “Masterrr!” Wat een coole taak heb ik toch ook. En zelfs van de ochtendspits valt iets te maken! We gaan ervoor.

Groetjes! Petra

Foto: Internet

funny_baby_picture_101-e1353844992806

Geef een reactie

