Fruit versus koek #Blog #Tessa

  • Peuter wil zijn appel niet meer eten. Thuis wel gewoon, maar op de peuterzaal niet meer. Onze peuter kan zelf ook prima vertellen waarom niet; volgens hem hebben de andere kinderen koek. Onze peuter wil ook koek.

    Ik ga in gesprek met juf en vraag wat de andere peuters in hun trommeltjes hebben zitten. Ik krijg te horen dat de meeste peuters fruit mee hebben en een enkeling een koekje. Juf zegt dat helaas steeds meer kinderen andere dingen meenemen en dat ze dit ook hoort van de opvang van oudere kinderen. Dan toevallig tref ik een moeder waarvan haar peuter bij mijn peuter op school zit. Ze heeft een kleuter op dezelfde school als die van mij dus zo staan we samen te wachten op het schoolplein. Haar peuter zit in een buggy en die van mij scharrelt in het rond. Ze pakt uit het tasje van de peuterspeelzaal een groot stuk ontbijtkoek en met een diepe zucht zegt ze tegen mij dat hij het niet opgegeten heeft. Vanmorgen had hij ook al geen ontbijtkoek op en hij vind het naar haar zeggen nog wel zo lekker en anders eet hij helemaal niks. Ze geeft hem ondertussen het stuk ontbijtkoek. Daarna tovert ze uit het tasje nog een pakje appelsap en reikt dat ook aan. Peuter begint ondertussen te eten en drinken terwijl mijn peuter het eens bekijkt. Mag ik ook koek? Vraagt mijn peuter dan. Mijn antwoord maakt hem boos, nee hij mag geen koek, we gaan thuis een broodje eten. Mag ik ook een pakje? Nee, hij mag ook geen pakje, thuis krijgt hij een beker melk. Peuter kijkt mij boos aan en dan komen de kleuters naar buiten en gaan we samen naar de fiets op naar huis.

    Thuis denk ik er nog eens over na. Mijn kleuter krijgt fruit mee naar school, terwijl er veel andere kinderen zijn met pakjes drinken en koekjes. Mijn kleuter eet altijd zijn fruit op en ik hoor hem nooit om wat anders vragen. Mijn peuter is blijkbaar meer beïnvloedbaar. Toch vind ik het wel jammer dat zoiets al op de peuterspeelzaal begint. Bij de intake kreeg ik duidelijk te horen dat ze gezonde voeding stimuleren en ouders adviseren fruit mee te geven voor het gezamenlijke moment samen eten en drinken. Nu is dit ook wel echt iets van deze tijd, maar toch. Ik krijg het niet uit mijn hoofd. Ik ben wat dat aangaat een echte juf, ik vind dat we op school het zo goed mogelijk moeten doen of in ieder geval proberen te doen. Op mijn werk zien we ook steeds vaker dat leerlingen energydrankjes meenemen, nu vraag ik je…..kind met ADHD aan de medicijnen en daarnaast een blikje energydrank? Ik vind het tegenstrijdig.

    Ik ben een tijdje geleden naar een info avond geweest van een kinderdiëtiste. Ik ging er heen als juf, maar ook vanwege mijn peuter. Hij heeft een voorkeur voor zoet en vraagt om snoep, dit deed/doet mijn kleuter bijna nooit. Ik kreeg veel info, waarvan veel bekende. Ontbijtkoek is koek en absoluut geen vervanging van brood en in een pakje drinken (ongeacht welk merk en wat er op de verpakking staat van light en met minder suikers) zitten 4 suikerklontjes aan suiker! Daar schrok ik wel van, ik had nooit gedacht dat een pakje drinken zoveel suikers kon bevatten! Nu heb ik nooit pakjes drinken in huis, een verjaardag uitgezonderd, maar toch! 4 klontjes suiker! Gewoon in het drinken van je kind! Dan kan je beter een snoepje geven volgens mij? Al geef ik wel snoepjes zonder kleurstoffen, maar dit omdat onze kleuter anders gaat stuiteren;)

    Nu weet ik dat wij als school hetzelfde dilemma hadden, we kunnen ouders adviseren, maar niet dwingen. Ouders beslissen, het is hun kind. Wij als onderwijskundig personeel willen echter zo graag aanleren hoe het goed kan (in onze ogen, want over voeding bestaan natuurlijk ook veel verschillende opvattingen.)
    Ik sta een beetje met mijn rug tegen de muur. Wat ga ik doen? Ik wil dat mijn peuter fruit eet i.p.v. koekjes etc. Ik zou het een prettig idee vinden als alle peuters fruit zouden eten, omdat er dan geen groot verschil is. Aan de andere kant, wie ben ik als ouder om te beslissen wat andere peuters zouden moeten eten? Weer een andere kant is dat die ouders die koekjes meegeven er nu voor zorgen dat mijn peuter zijn fruit niet eet. Wat te doen?

    Groetjes Tessa

    Fruit versus koek

Geef een reactie

