Wanneer je #hooggevoelig kind zijn/haar huisdier verliest..

Ik werd net gebeld door een vriendin van mij die onderweg was om haar dochtertje van school te halen. Het gaat niet goed met onze poes zei ze, en ze weet het al een tijdje dat het minder goed gaat maar nu is het klaar…hij gaat dood. Hoe moet ik haar dit in godsnaam vertellen?!

Ja, hoe breng je zulk slecht nieuws? Vaak voelen ze het al lang van te voren aan maar dat maakt het er niet gemakkelijker op. Voor een hooggevoelig kind is verdriet al snel een heel groot verdriet. Je kunt je kind hier helaas niet voor behoeden. Wel kun je er voor je kind zijn.

– Zorg voor een rustig moment, het liefst waar jullie niet gestoord kunnen worden

– Kondig het verdrietige nieuws aan en vertel de boodschap direct

– Geef je kind de ruimte om te reageren, het ene kind zal juist heel stil worden, de ander wegrennen, schreeuwen of juist veel vragen stellen

Toen mijn dochter haar vis dood ging en we haar het verdrietige nieuws vertelde begon ze te schreeuwen en rende ze naar haar kamer. Mijn man mompelde het is toch maar een vis, we kopen wel weer een nieuwe..maar zo werkt dat niet. Voor haar was haar vis net zo belangrijk als een hond, cavia enz. En we moesten hier zorgvuldig mee omgaan. Wat jouw kind op zo’n moment nodig heeft is jouw begrip, aanwezigheid en heel veel liefde. Deze ervaring is een grote betekenis voor je kind. Mijn dochter wilde nadat ze weer wat rustiger was haar vis graag zien. Afhankelijk van wat voor dier en hoe het dier is overleden kun je samen erover praten of dat een goed idee is. Leg duidelijk uit waarom wel of niet. Nadat ze haar vis had gezien hebben we aan haar gevraagd hoe ze graag afscheid wilde nemen. We hebben er een mooi ritueel en prachtige begrafenis van gemaakt. Ze had zelfs alle buurtkindjes uitgenodigd en die hadden ook allemaal iets moois gemaakt. Een tekening, of een steen die ze mooi vonden voor op het graf enz. We hebben haar zoveel mogelijk zelf laten beslissen. Kinderen weten meestal heel goed wat ze hierin wel en niet willen.

Het verdriet is natuurlijk niet in 1x weg. Het kan er dagen niet zijn en dan door een herinnering of iets anders zijn ze weer intens verdrietig. Probeer samen met je kind af te spreken wat het kan doen als hij/zij zich zo verdrietig voelt. En aan verdriet staat geen tijd, het is een lang proces dus laat het er ook gewoon zijn.

Ik kan me voorstellen dat als je een hond, poes of ander dier verliest jezelf ook een groot verdriet hebt en uiteraard mag dat er ook zijn. Zorg er alleen voor dat op het moment dat je je kind het slechte nieuws brengt je eigen verdriet niet overheerst. Praat samen en troost elkaar.

Ik hoop dat onze cavia’s en nieuwe vissen nog een heeeeeel lang leven hebben 😉

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, verhalen… hoe heb je het aangepakt?

Lfs, J

Foto: internet

begrafenis dier kinderen

2 gedachtes over “Wanneer je #hooggevoelig kind zijn/haar huisdier verliest..

  1. Ik zit met een nog veel groter dilemma….
    Onze kat moet weg. Hij sproeit m’n hele huis onder, er is geen houden meer aan helaas.
    Het is de grootste vriend van mijn hooggevoelige zoon met ADHD. Ik ga z’n hart breken en dat wil ik niet.
    Ik weet echt niet hoe en wat ik moet zeggen als het beestje weer terug is naar t asiel waar hij vandaan komt.
    Ik blijf het maar voor me uit schuiven omdat het zowel voor de kat als voor m’n zoon heel erg is. Maar het gaat nu wel te lang duren, ik kom steeds meer plekken en spullen tegen die onder gepiest zijn…
    Ik weet het echt niet meer.

    1. Jeetje Helen ik kan me voorstellen dat dit heel erg moeilijk voor je is. Al langs de dierenarts geweest? Misschien dat die een oplossing voor het sproeien heeft? En probeer anders toch met hem te praten, hem voor te bereiden en heel duidelijk uit te leggen waarom dit moet gebeuren. Kondig het aan met dat je iets verdrietigs te vertellen hebt en vertel gelijk de boodschap. Luister naar hem en kijk hoe je hem kan opvangen met jouw begrip, aanwezigheid en liefde. Veel sterkte!

Geef een reactie

