Nieuw jaar? #Blog #Tessa

Eerste ochtend van weer op tijd ons bed uit. Kleuter naar school en peuter naar de speelzaal. Ik krijg ze beide moeilijk wakker. Wakker worden! Peuter rekt zich nog eens uit en kruipt heerlijk onder zijn flanellen Ernie dekbed nog eens om. Kleuter verstopt zich onder zijn robotdekbed. Zucht, het liefste zou ik lekker bij ze gaan liggen, rustig wakker worden, bespreken wat we vandaag gaan doen….maar nee, we moeten weer het geplande leven in.

De klok tikt door en ik smeer ondertussen krentenbollen en maak warme melk. Op het piepen van de magnetron reageert onze peuter wel en die is ineens snel met zich laten aankleden en wil graag naar beneden. Onze kleuter heeft wat meer moeite. Waar hij zich normaal zelf aankleed en naar beneden komt, help ik hem nu met zijn kleren om er wat actie in te krijgen. Eenmaal beneden aan tafel staren ze beide nog wat suf voor zich uit.
Kleuter vraagt of hij al bijna groot genoeg is om niet meer naar school te hoeven gaan, want naar eigen zeggen is hij nu al half vijf en eind januari zelfs al 5 jaar. Zijn teleurstelling is groot als hij van mij te horen krijgt dat zijn schoolcarrière pas begonnen is. Hij zucht eens diep. Hij vraagt me of het dan in ieder geval bijna zomer is, want dan hebben we lang vakantie he mama!? Ik hoor buiten de wind om het huis loeien. Ik moet hem helaas vertellen dat dat ook nog wel een tijd gaat duren. Het nieuwe jaar begint hier in huis eigenlijk nooit met het nieuwe kalenderjaar. We leven hier naar de zomervakantie toe en zien dat als fijne afsluiting van een (school/werk) jaar om daarna geheel opgeladen weer te beginnen aan een nieuw jaar.
Dan vraagt mijn kleuter waarom ik juf ben geworden. ‘Mama dan hoef je eindelijk niet meer naar school en dan ga je weer!?’ Hij snapt er niks van. Ik moet hem vertellen dat ik naar school gaan altijd als erg leuk heb ervaren. En dat ik nu als moeder dezelfde vakanties heb als mijn kinderen en daarom ook altijd thuis ben om leuke dingen te doen terwijl andere ouders dan vaak moeten werken. Die kinderen gaan dan naar een oppas of een opvang. Hij kijkt mij aan en ik krijg een glimlach van oor tot oor te zien. ‘Ik heb zo’n zin in de zomervakantie!’ Zullen we een aftelkalender ervoor maken? Ik laat mijn eigen aftelkalender zien, een jaaroverzicht met ouderavonden, leerling besprekingen en niet het onbelangrijkste; alle vakanties! Ik laat hem zien dat wij eigenlijk nooit langer dan 7 weken achter elkaar naar school moeten, er zit altijd wel weer een vakantie aan te komen. Voor het gemak streep ik maandag maar alvast door, dan komt er wat schot in 😉

Ik bedenk me dat werken in het onderwijs erg zwaar kan zijn, maar aan de andere kant als ouder erg luxe! Als de kinderen vakantie hebben heb ik dat ook. Dat is veel meer waard dan een torenhoog salaris bedenk ik me nu meer dan anders. Nog even en dan is het weer voorjaarsvakantie. Nog 7 weken vroeg opstaan en dan een week opladen voor de volgende 7 weken vroeg opstaan. Ik schil twee appels en vul de bakjes voor mee naar school. Ik voel dat ik zelf weer energie krijg voor deze 7 weken van het geplande leven om daarna weer een week heerlijk alles op het gevoel te doen. Kom maar op met deze 7 weken! Wat nou nieuw jaar? Wij leven hier gewoon in periodes, lekker van vakantie tot vakantie!
Gelukkige nieuwe 7 weken!

aftelkalender 2012 detail

Geef een reactie

