Engel in de hemel #Blog #Tessa

Juf liegt!!!!!
Onze kleuter komt zo uit school om de kerstvakantie te beginnen. Ik zorg voor warme chocolademelk met slagroom en met zijn mond nog vol kerstkrans begint hij te vertellen.

Toen er van iemand een hond dood ging in de klas zei juf dat de hond een sterretje was geworden. Onze kleuter kwam toen al uit school met de vraag waar sterren vandaan kwamen en dat hebben we toen samen gelezen in zijn boek over de aarde en ruimte. Toen onze kleuter daarna de conclusie had getrokken dat dode honden sterren worden vond hij juf een leugenaar. In zijn boek over de aarde en sterren stond namelijk iets heel anders.
Ik heb toen uitgelegd dat niemand weet wat er precies gebeurt als je dood bent en dat sommige mensen denken dat je dan een sterretje wordt. Maar vandaag vind onze kleuter juf dus weer een leugenaar. Dit keer had juf het kerstverhaal verteld aan de kleutergroep. Over de grote ster boven de stal en de engelen die zongen over een bijzondere baby die geboren was. Volgens onze kleuter liegt de juf, want engelen kunnen echt niet vliegen. Engelen lijken op mensen maar dan met vleugels volgens onze kleuter. Alleen vogels kunnen vliegen met hun vleugels omdat ze zo licht zijn. Mensen zijn daar te zwaar voor hoor mama! Mensen kunnen niet in de lucht blijven hangen, dan vallen ze naar beneden door de zwaartekracht. Toen de juf had gezegd dat we met kerst de geboorte van Jezus vieren, vond onze kleuter dat ook raar, Jezus is allang uitgestorven hoor mama, net zoals de dinosaurussen! En juf zegt dat Jezus nu in de hemel woont. Wat is de hemel dan? In de lucht zijn de wolken en dan de dampkring en daarna komt de ruimte met sterren en planeten, dus daar is geen hemel he?!

Ik probeer onze kleuter luchtig uit te leggen wat volgens mijn beleving een engel is, dat ze niet een echt lichaam hebben zoals wij maar meer als een geest. Dat de hemel een plek is waarvan niemand weet waar is die is en dat veel mensen geloven dat je daar naartoe gaat als je dood bent. Je kan er alleen niet naartoe als je in een lichaam zit, want je lichaam gebruik je alleen op aarde. Als je lichaam dan kapot gaat kan je zonder lichaam verder leven in de hemel. Onze kleuter zijn ogen beginnen te glimmen. Ik weet het al! roept hij enthousiast uit. Dan ga ik aan opa vragen of hij een engel wordt en dan vraag ik of ik erbij mag zijn als hij dood gaat. Dan kan ik een opa engel zien mama! Zal ik hem nu meteen even bellen om het te vragen? En dan moet de kist niet dicht, anders kan die engel nooit uit zijn dode lichaam natuurlijk. Zou hij wel de weg weten? Kan ik hem dan nog zien en met hem praten of is hij dan doorzichtig geworden?
Opa ligt in het ziekenhuis en is terminaal. Opa kan gelukkig goed omgaan met de vragen en verhalen van onze kleuter en er op zijn tijd ook hard om lachen. Ik hoop dat opa de kerstgedachte achter deze vraag ziet. Ik drink mijn chocolademelk op en bedenk me dat het kerstverhaal best ingewikkeld is.

Groetjes Tessa

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Geef een reactie

