De zorgenboom #sprookjesmeditatie

 

Dit is een mooie meditatie voor kinderen die ergens gespannen over zijn, ongerust, of zich zorgen maken. De meditatie is voor kinderen van ongeveer 5 jaar. Je kunt de meditatie natuurlijk aanpassen naar je kind.

Doe je ogen dicht en wees heel stil. Adem langzaam in en uit. Adem diep in en adem langzaam en rustig helemaal uit. Voel de zachtheid van je adem binnenkomen en weer naar buiten gaan. Luister naar het geluid ervan. Bij iedere in – en uitademing voel je je meer ontspannen. Ga nu met je aandacht naar je schouders. Wat voel je in je schouders? Zijn ze gespannen en lijkt het alsof ze dicht bij je oren zitten, of voelen ze zacht en ontspannen aan? Zijn je schouders gespannen, denk er dan over na waarom ze zo gespannen kunnen zijn. Maak je je ergens zorgen over? Voel je je moe of ben je gestrest? Probeer eens of je je zorgen even kunt laten verdwijnen en je gewoon kunt ontspannen. Probeer of je alle spieren in je nek en schouder kunt ontspannen. Ga nu met je aandacht naar je buik. Wat voor gevoel heb je in je buik? Zitten er spanning en een knoop in, of is je buik rustig en ontspannen? Denk erover na waarom je zo veel spanning in je buik kan hebben. Ben je ergens zenuwachtig om of ongerust? Laat dat gevoel even los en voel of je je buik kunt ontspannen. Laat de spanning helemaal los. Stel je eens voor dat je al je zorgen voor je ziet. Kijk naar die zorgen en probeer er zo veel mogelijk details van te zien. Als je die niet kunt zien, probeer ze dan te voelen of te ervaren. Wat voor gevoel krijg je door als die zorgen? Stel je nu voor dat je een prachtige zorgenboom ziet. Je kunt al je zorgen op papiertjes schrijven en ze in de zorgenboom hangen. Als je je zorgen eenmaal in de zorgenboom hebt gehangen, zijn het jouw zorgen niet meer. De zorgenboom gaat er nu verder voor zorgen. Je voelt je zorgen langzaam vervagen. Zie hoe je zorgen kleiner en kleiner worden. Haal nog eens diep adem door je neus en adem langzaam uit. Voel hoe al je zorgen wegwaaien terwijl je uitademt. Voel je zacht en ontspannen worden. Je zorgen zijn nu zo klein, dat je ze bijna niet meer kunt zien. hoe voel je je nu? Telkens wanneer je zorgen hebt, kun je ze in de zorgenboom hangen.

En dan, als je eraan toe bent, beweeg je je vingers en je tenen. Je rekt je eens lekker uit en doet je ogen open.

kind_in_boom_0017_rgb_resize

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s