Tissues #Blog #Petra

Onze jongste van 3 wordt bijna vier en gaat dus ook straks naar de basisschool. Nog 1 keer wennen en dan mag zij echt naar school. Ze is er aan toe. Met 2 grote broers en 1 grote zus boven zich is de basisschool inmiddels bekend terrein. En nog belangrijker; veilig en vertrouwd terrein. Haar juf en klas had ze al maanden van tevoren uitgekozen. “Ik ga al bijna naar juf A”, vertelde ze tegen iedereen. Juf A is de “oude” juf van haar zus. En gelukkig had juf A een plekje en kwam er een uitnodigingskaartje met de wendata erop.

Maar toen de eerste wendatum naderde begon er bij mij iets te knagen. Mijn laatste kipje ging het nest verlaten dacht ik ietwat dramatisch. Wat zou het stil worden in huis.

Maar ik merkte ook bij mij jongste dat er iets begon te knagen. Want hoe fijn zij het vond om naar school te gaan, zij realiseerde zich dat het ook betekende dat er een eind zou gaan komen aan andere dingen. Ze vertelde dat ze de peuterspeelzaal ook nog zo leuk vond. En peutergym ook. En ze begon zich, hoe klein ze ook is, te bedenken dat er voor mij iets zou gaan veranderen. ” Als ik naar school ga is het heel rustig thuis. Dan is het super rustig”, bedacht ze. “Dan ga jij koffie drinken met opa, met jouw pap” Kijk..er werd zelfs een oplossing aangedragen. Toen ik dit verhaal op de peuterschool vertelde kreeg de leidster van dochterlief tranen in haar ogen. Ook ik schoot vol en de doos met tissues kwam eraan te pas. Maakte ze zich zorgen om mij?

Mijn gevoelens veranderden. Ik zag de prachtige nieuwe kansen voor ons allebei. Mijn jongste vertelde dat ze vrienden gaat maken op de nieuwe school. En dat ze graag haar naam wil leren schrijven. Ik zou zo graag een boek willen schrijven, mijn rijbewijs willen halen. Daar zou ik nu tijd voor krijgen. En dat vertrouwen straal ik uit. Voor haar. Ze kruipt vaker tegen me aan, slaapt vaker bij ons in bed en door elkaar meer vast te houden voel ik dat we elkaar wat meer los kunnen laten…

Petra

kind naar school2

Een gedachte over “Tissues #Blog #Petra

Geef een reactie

