Oefeningen om te aarden

Voor iedereen is een goede aarding en het begrenzen van jezelf belangrijk. Het hoort bij het goed voor jezelf zorgen. Het maakt je stabieler, gelukkiger en sterker. Veel kinderen, en hooggevoelige kinderen in het bijzonder, ontbreekt het hieraan.  Hierdoor hebben zij onnodig veel last van prikkels vanuit hun omgeving.

Aarding
Met een goede aarding blijft je kind als het ware met beide benen op de grond en in contact met de fysieke wereld en zijn/haar eigen lichaam. Een goede aarding geeft je kind stabiliteit en een altijd aanwezige steun die hem/haar helpt te relativeren. Een goede aarding betekent fysiek geen onnodige spanning in je spieren en in je hoofd.

Hieronder wat aardingsoefeningen: 

Tenen krommen
Een leuke oefening die je kan doen met kinderen is ze vertellen dat ze zich heeeeel stevig vast moeten houden aan de grond met blote voeten. Gekromde tenen en de grond bijna letterlijk vastgrijpen zou een goede uitleg kunnen zijn. Laat het kind rustig heen en weer bewegen op een ontspannen manier, terwijl de grip op de grond niet vermindert.

Een hulp daarbij is rustig naar de buik laten ademen.
Het naar de buik laten ademen geeft ook veel rust. Als je kind het daar moeilijk mee heeft kan je eerst wat oefenen door je hand op zijn of haar buik te leggen en ze daar naar toe te laten ademen of zelf hun hand op hun buik te leggen. Hierna kan je het kind vervolgens zachtjes duwtjes geven, waarbij ze genoodzaakt worden iedere keer weer de aarde met de voetjes vast te grijpen.

Boompje spelen
Speel met je kind dat jullie bomen zijn (ook goed voor je eigen aarding). De voeten zijn de wortels van de bomen die heel diep in de aarde steken. Je kan erbij vertellen, dat de boom zijn kracht en groei uit de grond haalt en groot en sterk wordt op die manier. Als de boom goede lange wortels heeft, kan ook niet iedereen de boom zomaar omduwen. Ga met beide voeten stevig op de grond staan en verroer je niet, doe je ogen maar even dicht en stel je voor dat je een heeeeeeeeeele dikke boom bent. Aan je voeten zitten de wortels van de boom vast. Die wortels zijn echt enorm. Ze groeien door tot in het midden van de aarde. En daar kun je je wortels vastmaken aan een steen. Voel je dat je net zo stevig staat als een boom? Door jouw wortels krijgt niemand je van je plek! Probeer elkaar maar om te duwen!

Buikademen
Een andere oefening is je kind voor je te laten staan (gezicht naar gezicht) en goed naar de buik  laten ademen. Pak de handen en laat het langzaam achterover gaan hangen. Trek het dan weer overeind en laat de handen los op het moment dat ze het evenwicht beginnen te hervinden. Voeten goed plat op de grond houden en niet verstappen is belangrijk bij deze oefening.

Voetbal rollen
Rol met je voeten over de voetbal. Leg het voor je op de grond en zet je voet erop. Rol dan een tijdje heen en weer met je voet: van je tenen tot je hiel en weer terug. Doe dit ook met de andere voet, anders is het net of je scheef staat (voel maar eens).

Dansen
Nergens aan denken en gewoon maar doen: dans zoals je nog nooit gedanst hebt. En probeer ook eens met je ogen dicht te dansen. zet de meubels vast wel een beetje opzij. Van goed dansen wordt je hele lichaam wakker en voel je je hele lijf. Zwaai met je armen, stamp met je voeten en schud die billen! Lekker op de muziek van wat je kind fijn vindt bijv.

Verder zijn heel goede dingen om te aarden;
– Springen – op een trampoline of in het gras
– Trommelen
– In de tuin werken, onkruid trekken, plantjes verzorgen enz
– Sporten, zwemmen, paardrijden
– Lekker op blote voeten lopen

 

Lfs, x

252092_170366776358106_6315147_n

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s