Zie ginds komt de onrust en drukte weer aan… #BlogTessa

Tradities, rituelen en geloven. De decembermaand staat er bol van. We laten onze vaste gewoontes los en storten ons in de stress om onmisbare spullen te kopen waar we echt niet zonder kunnen, zoals vlaggenlijnen voor sinterklaas en een nieuwe kleur kerstballen, omdat we een jaar geleden al 2 weken tegen rode ballen hebben aangekeken. Daarbij vergeten we natuurlijk de kinderen niet, nee, die bezorgen we ook die fijne stress, we slaan niemand over. Van; kijk daarbuiten staat luisterpiet te luisteren of je lief bent tot een; voorzichtig met je nieuwe kerstkleren hoor, laat ik niet merken dat ze vies worden! We vergeten dat de miniversies van onszelf, net als ons, heel veel waarde hechten aan rust, regelmaat en voorspelbaarheid. Deze maand is al moeilijk genoeg. Ik neem een voorbeeld wat mij wakker schudde door mijn kleuter. Na de intocht van sinterklaas mochten mijn kinderen hun schoentje zetten. Er werd met rode wangen gezongen. Vervolgens schoof mijn peuter de bank aan de kant. Ik vroeg hem waarvoor hij dat deed…nou voor het paard natuurlijk, dat past anders nooit! Toen besefte ik al dat dit een heel groot ding voor hun is, ik vervolgde met het vaste bad en bed ritueel en ik was in de veronderstelling dat ze heerlijk lagen te slapen. Tot na een uur mijn kleuter uit bed stapte en helemaal bezweet en angstig naar mij toe kwam rennen. Na een uitgebreide knuffelsessie vroeg ik wat er aan de hand was. Hij was bang, heel bang. Waar hij normaal altijd rustig kon gaan slapen, omdat hij wist dat het veilig was, sliep hij nu in een waar sinterklaas, een paard en pieten gewoon konden rondlopen. Weg gevoel veiligheid. Daar sta je dan als ouder te verkondigen dat die man een kindervriend is. Gelukkig weet ik als juf in het speciaal onderwijs hoe je deze tijd zonder teveel kleerscheuren door kan komen. Zorg ervoor dat alles voorspelbaar wordt, want voorspelbaarheid is veiligheid. Ik zeg mijn kleuter in zijn bed te gaan liggen en dat ik zwarte piet roep of die nu al de schoentjes wilt vullen, dan kan ik daarna alles op slot doen zodat er niemand meer in het huis kan als wij slapen. Daarna roep ik mijn kleuter er weer bij om te laten zien dat er voor morgen wat in zijn schoen zit en dat hij rustig kan gaan slapen. Gelukkig doet hij dit ook……fijne sinterklaas!

Groetjes Tessa

Sinterklaas-niet

Geef een reactie

