Sprookjesmeditaties

Zoals ik gisteren al aankondigde zullen we deze maand wat extra tijd besteden aan sprookjesmeditaties.

Vandaag de sprookjesmeditatie Ballonnetjes met zorgen 

(vanaf 5 jaar, maar ook aan te passen voor de iets kleinere kinderen). Als je merkt dat je kindje iets niet goed begrijpt doe het dan voor, of geef een voorbeeld. Bijvoorbeeld als er staat laat je benen slap worden, kun je ook zeggen zo slap als spaghetti enz. Op een gegeven moment wordt het allemaal heel eigen voor ze. Ik ben al met deze mediaties begonnen toen ze nog erg klein waren, maar paste ze op die manier aan.

Ballonnetjes met zorgen 

Doe je ogen dicht en wees heel stil. Adem langzaam in en uit. Adem in en adem langzaam en rustig helemaal uit. Denk eens na over al je zorgen. Stel je voor dat er naast je een ballon is. Pak die ballon vast en stel je voor dat je al je zorgen opschrijft op die ballon. Wanneer je ze allemaal hebt opgeschreven, stel je je voor dat die ballon de lucht in gaat en wegzweeft. Voel je blij als je hem zachtjes de lucht in ziet gaan. Voel hoe je onrust langzaam verdwijnt samen met de ballon, die langzaam hoger en hoger de lucht in verdwijnt. Voel hoe je zorgen meer en meer van je wegdrijven en voel dat je je meer ontspant en steeds vrijer wordt. Geniet van dit gevoel van vrijheid. Probeer je steeds vrediger te voelen. Adem in en adem uit. Adem in en adem uit. Leg nu je handen zachtjes op je buik. Kijk wat er gebeurt met je handen terwijl je inademt en let ook op wat er gebeurt als je uitademt. Adem in en adem uit, adem in en adem uit. Terwijl je inademt, gaat je hand misschien met de beweging van je buik mee naar boven en gaat terug bij de uitademing. Je ademt diep vanuit je middenrif. Dit is heel rustgevend en kalmerend. Adem in en adem uit, adem in en adem uit, terwijl je je zorgen ver van je af stuurt. Adem in, adem uit en stuur de zorgen de ruimte in. Adem in, adem uit en stuur je zorgen ver van je af. Blijf even genieten van die minuten, waarin je niet piekert. Op dit moment hoef je je nergens zorgen over te maken. Stel je gewoon voor dat je heel even zonder zorgen bent. En vraag dan aan jezelf hoe bezorgd je je voelt. Ben je nu minder aan het piekeren? Blijf genieten van het gevoel van kalmte en rust, waarvoor je zelf hebt gezorgd.

En dan, als je eraan toe bent, beweeg je je vingers en je tenen. Je rekt je eens lekker uit en doet je ogen open.

kind met ballon

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s