Gevoelens en emoties van anderen oppikken

Veel hooggevoelige kinderen voelen stemmingen en sferen goed aan. Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren. Stel je kind gerust als je merkt dat het emoties uit de omgeving in zich opneemt. Ik benadruk altijd bij mijn jongste dochter dat deze gevoelens niet van haar zijn maar bijvoorbeeld van mij: ‘ Ik ben nu een beetje verdrietig, maar het is mijn verdriet en het gaat ook weer voorbij. Jij hoeft je niet verdrietig te voelen, laat het maar bij mij’.  Het heeft weinig zin om mijn gevoelens te onderdrukken, aangezien mijn dochter zo gevoelig is en ze evengoed wel oppikt. Het mag duidelijk zijn dat hooggevoelige kinderen voor ons als ouders best confronterend kunnen zijn – er wordt je namelijk steeds een spiegel voorgehouden. Maar ze bieden je ook een enorme kans om te groeien. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat hooggevoelige kinderen altijd direct emoties spiegelen, ze kunnen ook absorberen. Mijn jongste dochter heeft het minder dan vroeger maar heel soms heeft ze er nog last van ze lijkt dan redelijk onaangedaan door vrolijke drukte, maar kan dan later ineens ‘exploderen’ als de energie een weg naar buiten zoekt. Bij haar hielp het enorm om even stoom af te blazen en los te laten (bijvoorbeeld even een blokje om). En sowieso zijn hooggevoelige kinderen gebaat bij het rustig afronden van de dag. (zie ook het stuk externe prikkels met wat tips)

Lfs,x 

kind spiegel NT 2

 

Geef een reactie

