Een sterk rechtvaardigheidsgevoel?

iedereen gelijkWe weten dat Nieuwetijdskinderen geboren zijn met een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Maar wat houdt dat precies in? Is dat al te merken bij baby’s? Ik heb geprobeerd het op te zoeken op internet, wat IS een rechtvaardigheidsgevoel maar een echte uitleg vond ik niet. Daarom  zal ik het aan de hand van mijn eigen ervaringen proberen uit te leggen.

Het is ondanks dat je er vrij weinig op internet over kan vinden vrij simpel uit te leggen. Als je een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebt dan wil je graag dat iedereen ongeacht geslacht, huidskleur, achtergrond of geloof hetzelfde behandeld wordt! Kortom iedereen is gelijk! Dit is vaak te zien in verschillende dingen.

Een rechtvaardigheidsgevoel kan al op jonge leeftijd beginnen. We kunnen dat al zien aan kinderen die al op jonge leeftijd leren delen. Delen is iets wat kinderen vaak nadat ze een jaar zijn vanuit zichzelf doen. Maar daarna kunnen ze ook een periode krijgen dat ze alles voor zichzelf willen houden. Ook dit proces is weer belangrijk! Want het is belangrijk dat ze weten dat ze een eigen IK hebben. Het juist goed om ze te corrigeren en uit te leggen dat ze moeten delen.

Al vrij snel hebben kinderen door wat de één heeft moet de ander ook hebben. Dus als de één een snoepje krijgt moet het broertje/zusje of vriendje of wie op dat moment in de buurt is ook een snoepje hebben. Bij mijn neefje merk ik dit bijvoorbeeld heel erg sterk! Als hij vraagt om een snoepje, vraagt hij er gelijk achteraan “Krijgt … ook een snoepje?” Net alsof hij bang is dat de ander overgeslagen wordt.

Het is belangrijk om kinderen gelijk te behandelen, maar ook dat is met een bepaalde leeftijd ertussen best lastig. Als de één iets ouder is, dan mag die vaak iets later naar bed als de ander. Toen ik en mijn zusje uit gingen moesten we beiden om twee uur thuis zijn. Ik vond dat nooit eerlijk omdat ik twee jaar ouder was. Daarom zorgde ik vaak dat ik net iets later als haar thuis was! Met het vervolg dat ik te laat was en vaak huisarrest had.

Nieuwetijdskinderen hebben dit vanuit nature en daar kun je niks aan veranderen. Dus probeer er rekening mee te houden om ze gelijk te behandelen en schrik niet als ze heel heftig kunnen reageren als je dat niet doet. Ze zullen ook erg gevoelig reageren als ze merken dat iemand onrechtvaardig behandeld wordt. Dit kan thuis voorkomen, maar ook op school of buiten. Probeer er niet tegen in te gaan! Want als ze vinden dat iemand onrechtvaardig bezig is, dan is dat voor ook altijd zo!

Merk jij dat bij je kinderen ook? Of misschien wel bij jezelf als nieuwetijds volwassene?

2 gedachten over “Een sterk rechtvaardigheidsgevoel?

  1. Weer een mooi stukje geschreven.

    Het klopt ook zeker,ik kan vertellen uit mijn eigen ervaringen dat ik al van klein kind vindt dat iedereen het zelfde behandeld moet worden.

    of dat er mee te maken heeft dat ik nieuwetijdsekind ben ?

    Het heeft uiteraard ook te maken met het karakter van het kind,en de opvoeding van de ouders.

    Ik heb vroeger speciaal onderwijs gedaan,omdat ik moeite heb met Rekenen en spelling.
    Ik ben door de jaren erg onzekergeworden.
    Ik kan dit niet,kan dat niet.
    Gelukkig ben ik nu een aantal jaar ouder en veel gegroeit en ben ik trots op wat ik berijkt heb.
    Aleen maar zeker ook met de hulp van mijn partner en familie.

    Vroeger kwam ik wel eens verdrietig thuis,en zei ik….Ze noemen me gek,of gehandicapt omdat ik op die school zat.
    Dan riepen ze thuis….Je bent niet gek je bent wie je bent,wij plaatsen mensen niet in hokjes.
    En dat is waar iedereen in het zelfde.aleen sommige mensen leven anders.of hebben een beperking maakt dat je minder aardig? nee juist niet.

    Ik had vroeger een eerste vriendje.Die toen die tijd opleiding deed om in een showroom voor auto’s te werken.
    Toen de relatie uit ging riep hij : ooo een auto verkoper een een kapster passen niet bij elkaar(ik deed toen de kappers opleiding)
    Uhhhh als je kapper bent ben je dan te min ???
    Vroeger twijfelde ik aan dat soort dingen,maar nee iedereen is het zelfde on geacht uit welk nest je komt.
    Ik zegt het maar grof,iedereen poept/plast op un Wc
    Iedereen moet hard werken voor zn geld,dan maakt het niet uit wat voor werk je doet.

    Ik heb mn hele leven al een groote pasie voor Kinderen en oude mensne gehad.
    Ik heb 1 winter lang als kapster gewerkt in een berjaarde huis.
    Met demente en hele oude mensen.
    Als je dat heb mee gemaakt,ga je anders kijken op de wereld.

    of als je ziet hoeveel ziekte er in de wereld is.dan oordeel je niet snel meer.

    Vroeger als ik iemand zag,moet ik ook eerlijk zeggen,leer je de persoon niet eerst zelf kennen.Nee heb je eerst een mening : o deze kijkt zo,of heeft dit aan of dit.En pas als je de persoon leert kennen.leer je een heel ander iemand kennen als wat je gedachte en oordeel zijn.

    Mijn familie heeft al een aantal jaar een Forum op internet,wat vroeger ontstond als een Muziek forum.Is het nu een huis,tuin en keuken forum.Waar we met zn alle kletsen over echt alles.
    Er zijn door de jaren veel mensen als vrienden bij deze groep gekomen.
    Eerste jaren kende je elkaar aleen door et typen van verhalen….
    Je heb je gedachte er bij maar kent ze dus niet.
    Hoe spannend is het als je dan een eerste meeting heb met deze mensen.
    vaak denk je ook achter af hmmm als ik deze mensen eerder in real life zou ontmoeten zou je mischien niet snel op ze af stappen.of zouden ze niet snel mn vrienden zijn.
    Best raar,want het is nog steeds de zelfde persoon die je leerde kennen via het schrijven op de pc.
    Aleen lijken ze ander omdat ze of : te dik zijn,of er dun,ander haar groote neus.

    Wij….DE WERELD oordeelt heel graag en TE snel.
    Leer de wereld en de mensheid eerst kennen voor je oordeelt.

    Liefffs StellaNova

Geef een reactie

