Hyperactief zijn…

DrukEn daar zit ik dan… ‘s middags een feestje gehad en dan net iets teveel hebben gevoeld! Van zowel de volwassenen als van de kinderen. Van de een nog mooiere dingen binnen gekregen als van de ander. Op de terugweg ben ik blij dat ik zelf niet hoef te rijden, zodat ik eventjes mijn ogen dicht kan doen… Al is het maar voor een kwartiertje! Thuis eist mijn dochter weer al mijn aandacht op want ook zij heeft natuurlijk veel gevoeld en gezien. Nadat ze nog even heeft rond gewandeld en gespeeld wordt het voor haar toch ook tijd om te slapen. Ondanks dat ze erg warm en klam is, valt ze als een blok in slaap.  Zelf ga ik ook even op de bank liggen want mijn lichaam voelt erg moe.

Mijn lichaam is wel moe, maar mijn ziel is nog alles aan het verwerken wat zij zojuist gevoeld en ervaren heeft! Een baby van bijna een jaar legt zijn warme handje op mijn rug en ik voel intens veel wat hij voelt… Wauw! Zo mooi hoe simpel het jongetje tegen het leven aankijkt… Maar ook dat jongetje is geboren om veel teweeg te brengen en dat begint bij zijn ouders. Hij heeft al heel veel levens hier op aarde gehad en ziet nu een hoop dingen in het leven met humor tegemoet, al kon je dat niet direct van zijn gezicht af lezen maar ik voelde het wel. Een jongen die op zijn gezicht valt! Ik voel zijn schrik en zijn pijn… En daarna dat hij nog erg ontdaan is, dus ik laat hem even bij me zitten en hij begint te vertellen! Volwassenen die erg zenuwachtig zijn of erg opgetogen zijn, allemaal gevoelens die ik daar opzuig als een spons.

Na een kwartiertje ga ik toch maar achter de computer zitten maar de ene gedachte, na de andere gedachten komen voorbij. Ik wil het opschrijven, beschrijven… Maar er komt weinig uit mijn handen! Dan maar even rustig sudoku spelen en mijn hoofd is iets leger. Dus hup voor mijn zusje aan de gang! Rustig zitten werken en daarna nog even met haar op Facebook gezeten. Gekletst over verschillende dingen die je ook weer aan het denken zetten. Daarna weer lekker doorgegaan… Ik kijk op de klok “Oeps half één!” Laat ik maar gaan slapen want mijn kleine meid is om half acht weer wakker en moet nog een fles hebben! Dus ik sluit alles af en ga naar boven met een fles. Ik geef haar de fles in haar handjes en ga mezelf ondertussen omkleden en mijn tandenpoetsen. Eenmaal in bed begint alles weer te malen! Ik kan geen rust vinden! Ik ben moe, maar tegelijk KLAARWAKKER! Na een uurtje woelen besluit ik er toch maar weer uit te gaan.

Beneden lekker rustig aan de slag gegaan met dingen. Zoeken op het internet en filmpjes bekijken. Ondertussen hoor ik dat mijn kleine meid ook ligt te woelen om alles te verwerken. En dan denk ik bij mezelf…

“Hadden we haar thuis moeten laten? Is ze hier nog niet te klein voor om zoveel in één keer te voelen? Als mama er al zo’n last van heeft, hoe moet zij het dan wel niet ervaren? Maar toch moet ik haar klaarstomen voor de toekomst, ik kan haar moeilijk verstoppen omdat zij dingen aanvoelt die andere niet voelen. Ze moet er mee leren omgaan.”

Pas tegen half zes voel ik mezelf rustiger worden, dus toch nog maar even op bed liggen! Ook dan duurt het nog een uur voordat alle onrust uit mijn lichaam is. Daarna val ik toch nog even voor twee uurtjes in slaap, fijn want daarna kan ik alles veel beter relativeren. Mijn kleine meid wordt vrolijk wakker! En ze voelt weer normaal, dus ze heeft het op haar manier verwerkt. Dat is een mooie gedachte, dat ze het zelf kan! Ze zal hier en daar zeker wel begeleiding moeten hebben van mij, maar ze komt er wel!

Herken je dit ook bij je kinderen? Of misschien wel bij jezelf? Dat je zoveel prikkels hebt gehad dat je hyperactief bent? Hoe ga jij hiermee om?

Lfs R.

3 gedachten over “Hyperactief zijn…

  1. Wat heb je Dit mooi Geschreven Rory.

    Het bijzondere was,dat ik die avond/nacht nog met je aan het kletsen was.En toen ik ging slapen,en dacht dat jij ook ging slapen nog helemaal hyper wakker was.

    Ik heb jou heel erg zien groeien.
    Toen je er achter kwam dat je nieuwetijds was,heb je enorm veel geleerd.Van je zelf.
    Maar ook het open staan,om andere (kinderen,maar zeker ook volwassen) te helpen.Dat is heel erg mooi en bijzonder om te zien.

    Ik weet zeker dat je aleen maar meer kan groeien.

    Voor mij ben je heel mooi,opdracht,bijzonder,open,hulpzaam

    Liefs
    Stella Nova

  2. Wauw! Hoe herkenbaar! Ik ben me denk ik niet goed bewust van wat ik allemaal voel maar dat ik veel voel en moe wordt van mensen om me heen is een feit. Mijn dochter is een Kristalkindje. Dit is mij laatst verteld en ook ik denk dat ik een nieuwetijdsvolwassene ben. Ik heb altijd al geweten dat het snel te druk was voor haar (al voor haar geboorte) en dat ze paranormaal was ( gewoon omdat ik dat voelde). En ook ik struggle met dezelfde vragen: wel of niet naar de drukte. Ze wordt al zo heen en weer gesleept tussen papa en mama door een scheiding en het is al zo veel voor haar. Haar vader staat niet open voor ntk. Erg lastig wat ik er nu mee aan moet. Voor nu probeer ik zoveel mogelijk rust en regelmaat te bieden en wil ik hulp zoeken om mijn eigen gaven te ontwikkelen en mijn dochter beter te kunnen begeleiden. Tips zijn welkom! Vooral alles uitleggen, veel begrip hebben, haar serieus nemen en samen dingen ondernemen helpt ons. Hoe lastig het soms ook is, ik ben ontzettend blij dat ik haar moeder mag zijn.

    een trotse moeder

  3. Dag trotse moeder,

    Wat fijn dat je zoveel herkenning in dit stuk vindt. Dank voor je openheid en je reactie. Dit is 1 van de redenen waarom we dit blog zijn gestart. Herkenning, kunnen delen, ervaringen, tips enz. Fijn dat je al tijdens de zwangerschap voelde wanneer iets al te druk voor haar was. Het feit dat je dat al zo snel wist geeft je al een ” voorsprong”. Wat niet wil zeggen dat het dan makkelijker voor je is. Maar wat doe je het al goed als ik het zo lees, puur door je eigen gevoel te volgen en dat is het allerbeste wat je kan doen. Jij voelt en weet het beste wat bij je dochtertje past. Hoe oud is je dochtertje?

Geef een reactie

