Authentieke communicatie

Authentieke communicatie (praten vanuit je hart) is belangrijk en vooral ook je kind de ruimte geven om zijn/haar ware gevoelens en gedachten te uiten.
Het bieden van structuur, duidelijkheid,openheid en de mogelijkheid voor eigen inbreng van de kinderen werkt vaak goed.

Bij mijn jongste dochter helpt het enorm om gesprekken met spellen te combineren.

Mijn dochter zit niet graag stil en een actief spel bevredigt deze behoefte zodat er ruimte ontstaat voor een gesprek. Ik probeer het gesprek ook altijd kort te houden, de spanningsboog is 10 minuten/ kwartier. Kinderen hebben van nature geen probleem om over hun gevoelens te spreken maar een emotie benoemen is vaak nog wat lastig.

Ik heb Het Krachtspel gehaald van Helen Purperhart. Bij een disbalans komen eigenschappen zoals bijvoorbeeld futloos, boos en druk sterker naar voren.
De kaarten helpen bij het zoeken naar de tegengestelde kracht die nodig is om de disbalans op te heffen. Je kind ontdekt in zich de kracht die het nodig heeft.

Bijvoorbeeld: De emotie Angstig …Beeld de emotie angstig uit of vraag welk geluid en welke beweging bij angstig horen. Je kunt ook muziek opzetten die bij angstig hoort en er samen op dansen. Wat ik graag met mijn jongste dochter doe is erbij tekenen. Wij maken dan een tekening van een, in dit geval angstig fantasiedier. (Verzin een naam voor het fantasiedier!)  Kijk samen naar wat er nog nog meer bij angstig hoort. (bijvoorbeeld;ik ben voorzichtigOok combineer ik de emotie angstig bijvoorbeeld met de rode emotie stoer. Op deze manier wordt de tegengestelde kracht duidelijk bij haar die ze nodig heeft. Of druk tegenover verveeld et cetera. Je kunt het spel met meerdere personen spelen maar ook 1 op 1. Mijn dochter is super enthousiast over dit spel en speelt het graag. Vaak onder het kleuren vraag ik naar een situatie van die week. Is ze een moment angstig geweest? Of juist heel stoer? En zo kun je dat met alle emoties doen. Op deze manier komen alledaagse dingen aan bod maar ook juist hetgeen waar ze niet makkelijk over praten omdat ze bijvoorbeeld voelen dat mensen het niet begrijpen, en dat kan het gevoel weer versterken dat ze zich niet begrepen voelen.

Een kind dat zich niet begrepen of gehoord voelt, zal zich afsluiten en zijn/haar gedrag veranderen waardoor wij ze lastig, vervelend of zelfs onhandelbaar in de omgang vinden.

Van ons wordt verwacht dat we begripvol met ze omgaan dat we hen durven laten zien wie we werkelijk zijn. En dat we ons hart laten spreken, onze echte gevoelens uitspreken en gaan vertrouwen op onze intuïtie bij het opvoeden van deze kinderen. Want dat is wat deze kinderen vooral van ons vragen.

Lfs, J 

IMG_4677

Geef een reactie

